Programplaner og emneplaner - Student
SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Issues of Child and Adolescent Mental Health
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
-
-
Innledning
I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studenten tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studenten skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge.
Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi. Studenten skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling, og kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv i møte med barn og familie
- kjennskap til anvendelse av noen utviklingspsykologiske perspektiver i forståelse av barn og familieliv, samt salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer
- fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studentene kan
- ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver analysere i behandlingsarbeid
- gjenkjenne ulike tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The language is normally English. For Norwegian students, the topic of health management is taught in Norwegian.;
This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).;;
The course deals with public health and health management. Public health emphasises the distribution of health challenges in the population based on causal connections and risk factors relating to health, education, work and living conditions, international guidelines and conditions with a bearing on illness, health and quality of life in the population at individual, group and society level, including the sustainability goals.;;Health management emphasis a fundamental understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.;;For international students, the focus will be on the Nordic welfare model.;
-
Vurdering og eksamen
The student must have been admitted to the study programme.
-
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student;
- can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
- can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
- can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
- can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
- is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
- can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
- can describe the goals for sustainable development and their significance for public health
Skills
The student can
- reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
- find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
- reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
-
Vurderingsuttrykk
The teaching and learning methods include digital textbooks and digital supervised seminars. The course is organized as flipped classroom. Digital textbooks will be made available to students in advance.
-
Sensorordning
None
-
Emneansvarlig
Individual home;examination;(multiple choice), 45 minutes.
The exam is in English, with the exception of health management which is in Norwegian for Norwegian students. ;