Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4200 Samarbeid og samarbeidsledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Collaboration and collaborative management
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasiErfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelseMasterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- kjenne til grunnleggende sikkerhetsprinsipper om konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
- identifisere vanlige sårbarheter, trusler, trusselaktører, risiko, og angrepsvektorer
- kjenne det grunnleggende om kryptografi og hvordan det brukes for å beskytte data i ro og i transitt
- ha kunnskap om protokoller og standarder og implementeringer relatert til moderne kryptografi
- forstå de forskjellige former for autentiseringsmetoder som kan benyttes
- forklare de forskjellige typene tilgangskontrollmodeller som kan brukes for å ivareta informasjonssikkerhet
- beskrive protokoller og standarder relatert til identitet, autentisering og autorisasjon
- forstå viktigheten med å kontrollere informasjonsflyten inn til og ut av virksomhetens nettverk og mellom sikkerhetssoner
- ha kunnskap om mekanisme for å oppdage uregelmessigheter og hendelser tidlig for å kunne detektere og håndtere dataangrep
- forstå konseptet om sikker programvareutvikling med innebygd personvern
- kjenne til OWASP topp 10 sikkerhetsrisiko
- ha kunnskap om hvordan en sikrer webapplikasjoner og Application Programming Interface (API)
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende sikkerhetsverktøy til kryptering og signering
- anvende programmer for å identifisere og oppdage sårbarheter
- håndheve prinsippet om minst mulig privilegium( principle of least privilege) i tjenester og andre ressurser ved å benytte styringssystem for identitet og tilgang(Identity and access management system)
- skanne og holde oversikt over maskinvare og nettverksutstyr som er tilkoblet virksometensnettverk ved å ta i bruk sikkerhetsverktøy
- filtrere og kontrollere trafikken mellom de ulike sikkerhetssonene i virksomheten og mot internett ved å benytte brannmurteknologi
- detektere og håndtere dataangrep ved å benytte Intrusion Detection and Prevention Systems (IDS/IPS)
- anvende konseptet om sikker programvareutvikling med innebygd personvern
- utvikle sikre webapplikasjoner ved å bruke standardiserte metoder og protokoller
Generell kompetanse
Studenten kan:
- drøfte og formidle problemstillinger knyttet til sikkerhetsprinsippene konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
- sammenligne, vurdere og gi anbefalinger om bruk og anskaffelse av sikkerhetsløsninger
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
- inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
- inngående kunnskap om samarbeidsdreven innovasjon
- Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
- vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
- vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet bygger på emnene Programmering, Systemutvikling og Operativsystemer.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Sissel Hovik