EPN-V2

MSLV4200 Samarbeid og samarbeidsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Collaboration and collaborative management
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i farmasi
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Enkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • kjenne til grunnleggende sikkerhetsprinsipper om konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
  • identifisere vanlige sårbarheter, trusler, trusselaktører, risiko, og angrepsvektorer
  • kjenne det grunnleggende om kryptografi og hvordan det brukes for å beskytte data i ro og i transitt
  • ha kunnskap om protokoller og standarder og implementeringer relatert til moderne kryptografi
  • forstå de forskjellige former for autentiseringsmetoder som kan benyttes
  • forklare de forskjellige typene tilgangskontrollmodeller som kan brukes for å ivareta informasjonssikkerhet
  • beskrive protokoller og standarder relatert til identitet, autentisering og autorisasjon
  • forstå viktigheten med å kontrollere informasjonsflyten inn til og ut av virksomhetens nettverk og mellom sikkerhetssoner
  • ha kunnskap om mekanisme for å oppdage uregelmessigheter og hendelser tidlig for å kunne detektere og håndtere dataangrep
  • forstå konseptet om sikker programvareutvikling med innebygd personvern
  • kjenne til OWASP topp 10 sikkerhetsrisiko
  • ha kunnskap om hvordan en sikrer webapplikasjoner og Application Programming Interface (API)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende sikkerhetsverktøy til kryptering og signering
  • anvende programmer for å identifisere og oppdage sårbarheter
  • håndheve prinsippet om minst mulig privilegium( principle of least privilege) i tjenester og andre ressurser ved å benytte styringssystem for identitet og tilgang(Identity and access management system)
  • skanne og holde oversikt over maskinvare og nettverksutstyr som er tilkoblet virksometensnettverk ved å ta i bruk sikkerhetsverktøy
  • filtrere og kontrollere trafikken mellom de ulike sikkerhetssonene i virksomheten og mot internett ved å benytte brannmurteknologi
  • detektere og håndtere dataangrep ved å benytte Intrusion Detection and Prevention Systems (IDS/IPS)
  • anvende konseptet om sikker programvareutvikling med innebygd personvern
  • utvikle sikre webapplikasjoner ved å bruke standardiserte metoder og protokoller

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • drøfte og formidle problemstillinger knyttet til sikkerhetsprinsippene konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
  • sammenligne, vurdere og gi anbefalinger om bruk og anskaffelse av sikkerhetsløsninger

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
  • inngående kunnskap om samarbeidsdreven innovasjon
  • Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
  • vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
  • vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet bygger på emnene Programmering, Systemutvikling og Operativsystemer.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Sissel Hovik