EPN-V2

MSL4000 Styring - former og reformer Emneplan

Engelsk emnenavn
Governance - Forms and Reforms
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Læringsutbytte

After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • is in the forefront of knowledge about the body of Norwegian and Nordic ECEC research
  • has methodological insights into research in early childhood education and can evaluate how different epistemological and methodological positions influence that research
  • has state-of the art knowledge of tendencies and critical topics in Nordic and international research in the field

Skills

The student

  • can identify problems and challenges in the field and formulate research questions
  • can analyse different empirical and theoretical approaches to research in ECEC and the relations between them
  • can provide academic texts and presentations demonstrating epistemological and methodological insights

General competence

The student

  • can document the ability to identify new research areas in early childhood education
  • can position his or her project within the field of ECEC research

Arbeids- og undervisningsformer

The working methods include lectures, discussions, practical workshops and student presentations. Candidates are expected to participate actively in all teaching activities, including presenting their projects. The course will mainly be taught digitally, except for one in-person meeting that will be arranged at OsloMet.

Throughout the course, PhD candidates will work on co-creating a map of historical and geographical ECEC discourses found in the Nordic ECEC literature and policy documents.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere et individuelt presentasjonsnotat på maksimalt tre sider (som forutsetter muntlig presentasjon). Dersom notatet ikke er tilfredsstillende må det forbedres innen en gitt frist, fastsatt av faglærer. Notatet og presentasjonen må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell semesteroppgave på maksimalt åtte sider, og en skriftlig eksamen under tilsyn på tre timer. Semesteroppgaven teller 60 prosent og skoleeksamen 40 prosent.

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Alle eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt prøve tas i den/de delen(e) av eksamen som ikke er bestått. Ny/utsatt eksamen har samme form som ordinær eksamen. Hvis man får ikke bestått på semesteroppgaven, må det skrives en ny oppgave med ny problemstilling.

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

Pensumliste

Med forbehold om mindre endringer.

Ca. 800 sider.

* Aberbach, Joel D. and Tom Christensen. 2014. Why Reforms So Often Disappoint. American Review of Public Administration , 44(1): 3-16. 13 sider.

*Andersson, Staffan og Gissur O. Erlingsson. 2010. Förvaltningsreformer och korruptionsrisker. I Korruption, maktmissbruk och legitimitet (red.) Andersson, Staffan, Andreas Bergh, Gissur O. Erlingsson og Mats Sjölin .Stockholm: Norstedts. 35 sider.

*Christensen, Tom og Per Lægreid. 2011. Ethics and Administrative Reforms. A study of ethical guidelines in the central civil service. Public Management Review , 13(3): 459-477. 18 sider.

*Christensen, Tom, Sure Berg Helgesen og Per Lægreid. 2001. En revitalisert Riksrevisjon. I Den fragmenterte staten. Reformer, makt og styring. Makt- og demokratiutredningen 1998-2003 red. Tranøy, Bent Sofus og Øyvind Østerud . Oslo: Gyldendal Akademisk. 25 sider.

*Christensen, Tom (2006). Staten og reformenes forunderlige verden. Nytt Norsk Tidsskrift , 23(3): 215-228. 13 sider.

*Christensen, Tom and Per Lægreid (2007). The Whole-of-Government Approach to public sector reform.Public Administration Review , 67(6): 1059-1066. 8 sider.

*Denhardt, Robert B. og Janet Vinzant Denhardt. 2000. The New Public Service: Serving rather than steering. Public Administration Review 60(6): 549-559. 10 sider.

*Hermansen, Tormod. 2004. Den nyliberalistiske staten. Nytt Norsk Tidsskrift , 21(3/4): 306-319. 13 sider.

*Hermansen, Tormod og Inger Marie Stigen. Ble det en bedre organisert stat? Nordisk Administrativt Tidsskrift, 90 (3): 153-171. 18 sider.

*Hood, Christopher. 1991. A public management for all seasons? Public Administration , 69(1): 3-19. 16 sider.

*Hood, Christopher. 1995. The New Public Management in the 1980s: Variations on a theme. Accounting, Organizations and Society , 20(2/3): 93-109. 16 sider.

Howlett, Michael. 2011. Designing Public Policies. Principles and instruments . London: Routledge. 227 sider.

*Johnsen, Åge og Hans Christian Garmann Johnsen. 2011. Fra endringsledelse til innovasjonsledelse. I: Tor Busch, Jan Erik Johnsen, Kurt Klaudi Klausen og Jan Ole Vanebo (red.), Modernisering av offentlig sektor: New Public Management i praksis . 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. 15 sider.

Ladegård, Gro og Signy Irene Vabo red. 2010. Ledelse og styring. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 1 (Ledelse og styring - teoretisk rammeverk), 2 (Max Webers idealtype: Et ordensprosjekt), 5 (Styring av nettverksbaserte samarbeid i norske kommuner), 7 (Eierstyring via opsjonslønn - samfunnsmessig legitimitet), 8 (Fra horisontal og vertikal styring til diagonal ledelse og styring av høyere utdanning) og 10 (Hard og myk styring i offentlig sektor). 110 sider.

*Mintzberg, Henry. 1996. Managing government. Governing management. Harvard Business Re view , 74(3): 75-83. 14 sider.

*Osborne, Stephen P. 2006. The New Public Governance ? Public Management Review , 8(3): 377-387. 20 sider.

*Pollitt, Christopher og Geert Bouckaert. 2011. Public Management Reform: A Comparative Analysis. Oxford: Oxford University Press. 3rd ed. Kapittel 2. 16 sider.

*Renå, Helge. 2013. Når kontrollen svikter. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift , 29(4): 279-308. 29 sider.

Røiseland, Asbjørn og Signy Irene Vabo. 2012. Styring og samstyring - governance på norsk. Bergen: Fagbokforlaget. 140 sider.

*Weber, Max. 2004 [1922]. Bureaucracy. I Classics of Public Administration. 5th ed., red. Jay M. Shafritz, Albert C. Hyde and Sandra J. Parkes. Wadsworth Publishing. 6 sider.

*Wilson, Woodrow. 1887. The Study of Administration. Political Science Quarterly 2(2):197-222. 25 sider.

*Øgård, Morten. 2014. Kap. 5, Fra New Public Management til New Public Governance - nye forvaltningskonsepter i kommunene. 3. utgave red. Harald Baldersheim og Lawrence E. Rose. Bergen: Fagbokforlaget. Ca. 30 sider.

* Tekster merket med stjerne er trykket opp for salg i kompendium.

Supplerende litteratur

Christensen, Tom and Per Lægreid (eds.). 2011. The Ashgate Companion to New Public Management.Farnham: Ashgate.

Ferlie, Ewan, Laurence E. Lynn, Christopher Pollitt (eds.). 2005. The Oxford Handbook of Public Management. Oxford: Oxford University Press.

Hood, Christopher. 1998. The Art of the State: Culture, Rhetoric, and Public Management. London: Clarendon Press.

Hood, Christopher and Guy Peters. 2004. The middle aging of New Public Management: Into the age of paradox? Journal of Public Administration Research and Theory , 14(3): 267-282.

Hood, Christopher C. og Helen Z. Margetts. 2007. The Tools of Government in the Digital Age . 2nd revised edition. Houndmills: Palgrave Macmillan.

Osborne, Stephen P. (red.). 2009. The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance. London: Routledge.

Pierre, Jon og B. Guy Peters. 2000. Governance, Politics and the State . New York: St. Martin¿s Press.

Pollitt, Christopher og Geert Bouckaert. 2011. Public Management Reform: A Comparative Analysis. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.

Sørensen, Rune J. 2009. En effektiv offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget.

Søreide, Tina. 2013. Korrupsjon. Mekanismer og mottiltak. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Talbot, Colin. 2005. Consilience and performance in the ¿Art of the State¿. Public Policy and Administration , 20(1): 20-51.

Thaler, Richard and Cass R. Sunstein. 2008. Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. New Haven: Yale University Press.

Wilkinson, Richard and Kate Pickett. 2010. The Spirit Level: Why Equality is Better for Everyone. London: Penguin Books.

Williams, Daniel W. 2000. Reinventing the proverbs of government. Public Administration Revie w, 60(6): 522-534.

Østerud, Øyvind (red.). 2007. Statsvitenskapelig leksikon. 2. utgave Oslo: Universitetsforlaget.

(Pensumliste ajour: 22.01.2016)