Programplaner og emneplaner - Student
MOKV3500 Datavisualisering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Data visualization
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjonBachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet lærer studentene å lage datadrevet, interaktivt innhold for web og mobil. I emnet inngår kartografi, statistikk, kildekritikk, anvendt matematikk, programmering og visualisering. Emnet er tilpasset både journalistisk produksjon og annen innholdsproduksjon for web og mobil.
Undervisningsspråk er engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A-F
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten har god kunnskap om
- kartografi
- graftyper og riktig bruk av disse
- søk i offentlige databaser
- datakilder og kildekritikk
- statistisk metode
Ferdigheter:
Studenten kan
- søke fram og bearbeide data, og beholde integriteten i datasett
- bruke matematikk og programmering for å visualisere data
- produsere brukervennlige interaktive datakart og andre datavisualiseringer, som kommuniserer et budskap effektivt
Generell kompetanse:
Studenten kan
- analysere data fra ulike kilder
- produsere digitale historier for ulike plattformer
- analysere eget og andres arbeid innen feltet
- visuell kommunikasjon av faktabaserte og tallbaserte kilder.
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til prosjektarbeid med stor grad av egenaktivitet. Undervisning er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene vil få øvelser som må gjennomføres mellom undervisningstimene. Studentene skal løse både gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og presentasjon.
Undervisningen foregår fysisk, på campus. Digital- eller hybridundervisning benyttes kun i spesialtilfeller.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har tre arbeidskrav, hvorav én er en individuell oppgave, én er en gruppepresentasjon og én kan løses individuelt eller i gruppe. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
-
Gruppepresentasjon: Studentene skal demonstrere analytiske evner og kritisk bevissthet ved å analysere et datadrevet og visualisert web-produkt. Omfang: ca 5 minutter (ikke inkludert spørsmålsrunde).
- Formål: At studenten gjennom egen og andres presentasjoner skal få et bredt overblikk over ulike former for nettbaserte datavisuliseringer.
-
Individuell oppgave: Datakart. Studentene må her vise at de har kunnskaper til å produsere et datadrevet kart.
- Formål: Studenten skal lage et datakart fra en strukturert datakilde.
-
Prosjektplan (individuell eller i gruppe) for semesteroppgave. Omfang: minst 5 sider, inkludert bilder, tegninger etc. Den skrevne delen bør være på 700-1000 ord.
- Formål: Studentene skal gruppevis lage en plan for eksamensprosjektet for å få en vurdering på om prosjektet er hensiktsmessig og gjennomførbart.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet
FerdighetStudenten
- kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
- kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
- kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
- kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
- kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
- kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak
Generell kompetanseStudenten
- kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuell veiledning og selvstudium.
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
- Levering prosjektskisse etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse på gruppeveiledning
- Levering av veiledningsnotat etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse i individuell veiledning i tilknytning til skriftlig eksamen
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer eller en intern og en ekstern til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minimum 25% av besvarelsene sensureres av en intern og en ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Interne sensorer skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges