Programplaner og emneplaner - Student
MOKV3500 Datavisualisering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Data visualization
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjonBachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet lærer studentene å lage datadrevet, interaktivt innhold for web og mobil. I emnet inngår kartografi, statistikk, kildekritikk, anvendt matematikk, programmering og visualisering. Emnet er tilpasset både journalistisk produksjon og annen innholdsproduksjon for web og mobil.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet forutsetter ikke programmeringsferdigheter, men deltakerne må ha en interesse for data og programmering.
Forkunnskapskrav
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten har god kunnskap om
- kartografi
- graftyper og riktig bruk av disse
- søk i offentlige databaser
- datakilder og kildekritikk
- statistisk metode
Ferdigheter:
Studenten kan
- søke fram og bearbeide data, og beholde integriteten i datasett
- bruke matematikk og programmering for å visualisere data
- produsere brukervennlige interaktive datakart og andre datavisualiseringer, som kommuniserer et budskap effektivt
Generell kompetanse:
Studenten kan
- analysere data fra ulike kilder
- produsere digitale historier for ulike plattformer
- analysere eget og andres arbeid innen feltet
- visuell kommunikasjon av faktabaserte og tallbaserte kilder.
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til prosjektarbeid med stor grad av egenaktivitet. Undervisning er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene vil få øvelser som må gjennomføres mellom undervisningstimene. Studentene skal løse både gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og presentasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har tre arbeidskrav, hvorav én er en individuell oppgave, én er en gruppepresentasjon og én kan løses individuelt eller i gruppe:
- kombinert, individuell oppgave (datakart) der hensikten er at studentene viser at de kan bruke og kombinere verktøyene for å produsere et interaktivt visuelt produkt med datadrevet kart.
- gruppepresentasjon (kritikk / analyse av datadrevet visuelt produkt) der studentene skal demonstrere analytiske evner og kritisk bevissthet om bruk av datavisualisering.
- prosjektplan (individuell eller i gruppe) for semesteroppgave
Arbeidskravene vurderes til godkjent eller ikke godkjent av faglærer og alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en semesteroppgave basert på arbeidskrav 3, prosjektplan. Semesteroppgaven skal bestå av et ferdig prosjekt der studentene individuelt eller i grupper på normal inntil 3 studenter må demonstrere konseptutvikling, historiefortelling, bruk av datakilder, bearbeiding av data, visualisering av data, interaktivitet og praktisk brukervennlighet. Alle studenter må levere et individuelt refleksjonsnotat som vil danne grunnlag for justering av karakteren.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minimum 25% av besvarelsene sensureres av en intern og en ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Interne sensorer skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Emneansvarlig
Gaute Heggen