EPN-V2

MLED4200 Strategiprosess Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategy Process
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Enkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelse
Strategiprosess
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir studentene avansert kunnskap om strategiprosess. Studentene tilegner seg omfattende kunnskaper i strategisk analyse av omgivelser så vel som innsikt i strategiske prosesser. Forståelse av premisser for strategi og de ulike kreftene strategien setter i spill er avgjørende for å lykkes med strategiprosesser. En stor del av emnet er viet til operasjonalisering, og forståelse av premissene for gjennomføring av strategien.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

When the students have completed and passed the compulsory courses, they can choose a relevant specialisation from among the different courses offered by the university. Alternatively, the students can suggest relevant areas of specialisation for PSYKPRA2 themselves. The learning outcomes for PSYKPRA2 are also related to the bachelor’s thesis (PSYK3900).

Arbeids- og undervisningsformer

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det forventes at studentene deltar på samlinger og forelesninger, og er aktive i undervisningen. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Passed the courses PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400 and PSYK2600.

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe the legal basis for the relevant establishment
  • explain the establishment’s professional basis and how the purpose of the establishment is described
  • describe how the establishment cooperates with other parties

Skills

The student can

  • communicate with users, next of kin and other partners
  • perform relevant work in a sound manner
  • evaluate measures that have been implemented
  • explain social validity in connection with behavior-changing measures

General competence

The student

  • is capable of proposing and implementing measures that promote coping or quality of life
  • knows the principles for quality assurance of his/her own work
  • demonstrates academic, relational and professional skills adapted to the establishment in question

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • spesialisert kunnskap om strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
  • inngående kunnskap om strategisk analyse av ressurser
  • evnen til å anvende avansert kunnskap innenfor strategisk analyse av omgivelser og konkurransesituasjon
  • spesialisert kunnskap om strategiske prosesser, dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
  • gjennomføre selvstendige strategisk analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser, og samtidig kunne være kritisk til ulike informasjonskilder
  • forstå hva som kreves for utarbeidelse- og implementering, så vel som operasjonalisering av strategi i en organisasjon
  • analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre analyser og ta reflekterte valg
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
  • kan bidra til nytenkning og innovasjoner innenfor eget virksomhetsfelt
  • har omfattende innsikt i etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg

Sensorordning