EPN-V2

Strategiprosess Programplan

Engelsk programnavn
Strategy Process
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
10 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Opptakskrav

Barnehagelærerutdanningen ved OsloMet skal utdanne ansvarlige, handlekraftige og reflekterte barnehagelærere. Barnehagelærerutdanningen skal være profesjonsrettet, mangfoldig og bygge på forskningsbasert kunnskap. Utdanningen kvalifiserer for arbeid i dagens barnehage og videreutvikling av morgendagens barnehager.

Utdanningen skal ha en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning. Utdanningen skal vektlegge det økte mangfoldet i barnehagen, betydningen av samarbeid, forståelse og dialog med barnas hjem og andre instanser med ansvar for barns oppvekst. Barnehagelærerutdanningen skal vektlegge pedagogisk ledelse og bidra til inkluderende praksis i barnehagen.

Bestått studium fører frem til graden Bachelor i barnehagelærerutdanning og danner grunnlag for å søke opptak til blant annet masterstudium i barnehagekunnskap ved OsloMet som videre kan kvalifisere til å søke opptak til ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.

Mål for studiet

Barnehagelærerutdanningen skal kvalifisere studentene til yrket som barnehagelærer ved å tilby:

  • et helhetlig studium som fremmer sammenhengen mellom pedagogikk, praksis, fagdidaktikk, kunnskapsområder, profesjonsdannelse og profesjonsfaglige temaer
  • læringsarenaer som utfyller hverandre
  • arbeids-, undervisnings, og vurderingsformer som er nyskapende, varierte og profesjonsrelevante
  • en arbeids- og læringskultur som fremmer selvstendighet, samarbeid, respekt og faglig ambisjon

Innhold og oppbygging

Studiet er nettbasert. Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner og -seminarer samt selvstudium.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester