Programplaner og emneplaner - Student
MGSF4200 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Studies Education 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
- kan gjøre rede for interaksjoner og bivirkninger ved bruk av utvalgte legemidler
- kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
- kan gjøre rede for generisk bytte og kan anvende legemiddelverkets bytteliste eller lokal bytteliste
- kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet blir ordinert til pasienten har tatt det eller legemidlet blir kassert
- kan referere til relevant lovgivning og forskrifter for legemiddelbruk, herunder forskrift for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering
- kan gjøre rede for avhengighetsrisiko og misbruk av legemidler
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter.
- kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
- kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars. The students are specially recommended to participate at the presentation seminar since this seminar offers a unique opportunity for learning.
Innhold
Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderte praksisstudier:
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Ny og utsatt vurdering:
«Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:
- Obligatorisk tilstedeværelse
- Læringsutbytter
- Skikkethet
Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.
Vurdering og eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
SYKK1300 og SYKP1300 er 100 % overlappende.
Sensorordning
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.