Programplaner og emneplaner - Student
MGSF4200 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Studies Education 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.
;
I dette emnet vil studentene få avansert kunnskap om forskning innenfor samfunnsfagdidaktikken, for slik å kunne bygge videre på dette når de så skal skrive en masteroppgave.
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om geografididaktikk, samfunnskunnskapdidaktikk og historiedidaktikk
- har inngående kunnskap om progresjon i samfunnsfagundervisningen og elevers læring i samfunnsfag
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i samfunnsfag kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i samfunnsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for masterfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan kritisk bruke forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap i samfunnsfag til utforskning av nye problemområder
- skal kunne anvende flere perspektiver i egen praksis, og synliggjøre perspektivrikdom som en ressurs for elevenes samfunnsorientering
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler samfunnsfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med samfunnsfag som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen i samfunnsfag og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Innhold
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
- Hver student skal skriftlig formulere en problemstilling og drøfte minst to pensumtekster, omfang 1500 ord (+/- 10 %). Dette skal legges fram muntlig for de andre studentene på et seminar (omfang omtrent 10 minutter).
Dette arbeidskravet er utformet for å trene opp studentenes evne til å reflektere selvstendig rundt didaktiske problemstillinger, samt gi nyttig skrivetrening til eksamen.;
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på grunnleggende ferdigheter
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om tekst, med fokus på sammensatte tekster
- har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
;
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på et avansert nivå anvende prinsipper for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærer å reflektere over sin egen læring og utvikling
- kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
;
Arbeidskrav 1: Produksjon av en sammensatt tekst over et selvvalgt tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 1100 ord +/- 10 % eller 10 minutter for en sammensatt tekst. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.
;
Arbeidskrav 2: Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 800 ord (+/- 10%) på engelsk.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig fagartikkel etter selvvalgt tema innen emnets område på 4500;ord +/-10%. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Sensorordning
Alle hjelpemidler tillatt.