Programplaner og emneplaner - Student
MGSF4100 Social Studies Education I Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- is familiar with the structure, stereochemistry and bonds in organic molecules
- is familiar with organic acids and bases
- is familiar with reactions with alkanes, alkenes, alkynes, haloalkanes, aromatic compounds, alcohols, phenols, ethers, thiols, aldehydes, carboxyl acid, carboxylic acid derivatives and amines
- is familiar with the equipment used in organic chemistry and how it is used
- has some knowledge of the planning and performance of organic synthesis
- is capable of keeping up-to-date on key knowledge in the field of organic chemistry.
Skills
The student is capable of:
- reading and following the procedure of organic synthesis published in the chemical literature
- checking the identity and purity of a synthesis product with the use of physical measurements and spectroscopy
- reporting the results of their own laboratory work so that it can be reproduced by others.
General competence
The student is capable of:
- using knowledge about the reactivity of molecules to consider alternative syntheses and choosing a synthesis that entails little risk in relation to health, safety and the environment
- assessing their own work and, if necessary, proposing measures to improve an existing procedure
- communicating the results of laboratory work to both chemists and non-chemists, both orally and in writing
- contributing to good HSE practice in a workplace through attitudes to and knowledge of organic chemistry
Introduction
I emnet vil fokuset være de sentrale teoriene og metodene i samfunnsfagene. Studentene skal oppnå inngående innsikt i og reflektere selvstendig rundt grunnlagsproblemer i samfunnsfag.
Required preliminary courses
Se fagplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående innsikt i sentrale teorier i samfunnsfag
- har inngående innsikt i sentrale forskningsmetoder i samfunnsfag
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og forholde seg kritisk til sentrale teorier og bruken av disse i analysen av praksisfeltet, samt planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer elevens samfunnsvitenskapelige tenkemåter
- kan identifisere og drøfte faglige problemstillinger basert på kunnskap om samfunnsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger i samfunnsfag knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid i samfunnsfag som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Content
Emnet skal gi inngående innsikt i sentrale problemstillinger i samfunnsfag, samt oppmuntre til selvstendig refleksjon om hvordan samfunnsvitenskapelig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning. Studentene skal lese samfunnsvitenskapelige klassikere og andre sentrale tekster i faget, de skal reflektere rundt bruken av samfunnsfaglig teori og metode og utveksle disse refleksjonene i felleskap gjennom seminarer . ;
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
- Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt med forberedte innlegg til diskusjon i seminarene.;
Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.;
Assessment
Individuell muntlig eksamen med presentasjon på omtrent 20 minutter om en problemstilling som handler om å gjøre teorien relevant for skolen, samt en utspørring på 10 minutter i etterkant av presentasjonen. Problemstillingen blir gitt to dager før eksamen avholdes.
;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
The course provides an overview of the structure and reactivity of organic molecules. The laboratory course includes organic synthesis and the use of UV and IR spectrophotometers.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Approved laboratory course in KJPE1300 General Chemistry, or equivalent knowledge.