Programplaner og emneplaner - Student
MGPE5200 Pedagogikk fordypning 2: Digitalt støttet pedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology enhanced pedagogy 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Samfunnsfag 2 mens de fortsatt er aktive på Samfunnsfag 1, kan få opptak uten å ha fullført Samfunnsfag 1.
Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Opptak til Samfunnsfag 2 krever fullført Samfunnsfag 1 eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Faget skal gi handlingskompetanse innen det valgte fordypningsområdet, som del av arbeidet med å skape et klasserom for alle. Videre skal faget bidra til studentens forutsetninger til å utvikle en forskningsoversikt som kvalifiserer forskningsspørsmålet og posisjonerer det innen kunnskapsfeltet.
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om begreper fra relevante teorier og tilnærminger innenfor det sammensatte fagfeltet digitalt støttet pedagogikk
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom læring og teknologibaserte utviklingsprosesser og deres betydning for nasjonale og internasjonale praksiser
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og identifisere relevante utviklingstrender for digitale læringsomgivelser i tilknytning til alle nivåer i utdanningsløpet
- kan analysere og kritisk evaluere ulike nasjonale og internasjonale informasjonskilder i feltet digitalt støttet pedagogikk
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor digitalt støttet pedagogikk og arbeide selvstendig og praktisk med teoretiske problemstillinger
- kan gjennomføre et selvstendig og begrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt innen digitalt støttet pedagogikk under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen fagfeltet digitalt støttet pedagogikk for å bidra til kvalitativt bedre undervisnings- og læringsformer
- kan kommunisere og diskutere forskningsbasert kunnskap i fagfeltet digitalt støttet pedagogikk både med profesjonelle og allmennheten
- kan bidra kritisk til utviklingen av fagfeltet digitalt støttet pedagogikk
Innhold
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Samfunnsfag 2 mens de fortsatt er aktive på Samfunnsfag 1, kan få opptak uten å ha fullført Samfunnsfag 1.
Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Opptak til Samfunnsfag 2 krever fullført Samfunnsfag 1 eller tilsvarende.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.;Følgende;arbeidskrav må være godkjent:
Arbeidskrav 1
A) Praktisk oppgave utført i grupper om fremtidens læringsomgivelser. Utprøvinger og analyser av teknologier for læring. Presenteres muntlig, omfang 15 minutter pr. gruppe.
B);I tillegg skal det gis muntlig tilbakemelding på minst en annen gruppes oppgave. Formålet med arbeidskravet er å kunne identifisere og analysere relevante utviklingstrender for digitale læringsomgivelser.
;
Arbeidskrav 2
En skriftlig redegjøring;av søk i databaser;knyttet til masteroppgavens tema og problemstilling. Studenten skal velge ut tre artikler fra søket og begrunne relevansen av artiklene;for masteroppgaven. Omfang 1200 ord +/- 10 %. Gjennomføres;individuelt. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med søk i databaser; og; begrunne utvalg av artikler.;
;
Arbeidskrav 3
Studenten skal sette opp en liste over selvvalgt pensum (ca. 300 sider) som skal godkjennes av faglærer.
;
Arbeidskrav 4
Studentene velger tema for masteroppgave og leverer;individuelt eller i gruppe på inntil;tre en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å definere forskningsområdet for masteroppgaven og utarbeide problemstilling.
;
I utføring av arbeidskravene forventes studenten å bruke faglige begreper og perspektiver, samt korrekt bruk av kilder i henhold til vitenskapelig praksis.
Vurdering og eksamen
«Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet på 5 dager. Omfang: 2500 ord +/- 10 %.Ny/utsatt eksamenNy og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.»
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen blir vurdert av en ekstern og en intern sensor.