EPN-V2

MGNA4200 Naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Education 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten gjennomfører et praksisnært og tverrfaglig bachelorprosjekt der profesjonsfag, yrkesfaglig bredde og yrkesfaglig dybde er integrert. Studenten velger selv tema og forskningsmetode, og oppgaven skal bidra til innsikt i hvordan dagens og/eller fremtidens utfordringer innen yrkesopplæring til helse- og oppvekstfag kan møtes.

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på;10;studiepoeng; breddefag, 10;studiepoeng; dybdefag og 10;studiepoeng;profesjonsfag.

Forkunnskapskrav

Emnene YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200, YLHOD1200, YLHOH2000, YLHOD2000, YLHOH2100, YLHOD2100, YLHOH2200, YLHOD2200, YLHOH3000, YLHOD3000, YLHOH3100 og YLHOD3100 skal være gjennomført og bestått før studenten kan levere bacheloroppgaven.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
  • kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
  • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten:

  • viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
  • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
  • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
  • kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere

Innhold

Studenten vil få utdypende kunnskap om;sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

  • Konkrete tilnærminger til variert naturfagundervisning
  • Muligheter i det utvidede klasserommet
  • HMS;
  • Systemtenkning i naturfag
  • Programmering i naturfag

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppearbeid, kollokviegrupper, veiledning og responsgrupper.

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid og skrives individuelt. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av pågående utviklings- eller forskingsprosjekt knyttet til interne eller eksterne miljøer.

Studentene får veiledninger inntil tre ganger, individuelt eller i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe;med inntil 4 studenter. Når flere;enn to skriver sammen skal;drøfting og konklusjon skrives individulet, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del.;Omfang: 7000 ord +/-10 % + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk

Emnet inneholder vitenskapsteori og forskningsmetode rettet mot yrkesfaglige og profesjonsfaglige problemstillinger.

Temaer

  • forskning og forskningsprosessen
  • forskningsetikk
  • vitenskapsteori
  • planlegging og gjennomføring av fagdag

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern;og ekstern sensor.