EPN-V2

MGMU4200 Musikk og musikkdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Music and Music Education 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
  • transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
  • evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
  • typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
  • rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
  • vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
  • gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.

Forkunnskapskrav

Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.

Læringsutbytte

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Innhold

Faget bygger på obligatoriske emner fra de to første årene i bachelorstudiet og særlig på Mikroøkonomi og Bedriftsøkonomi eller tilsvarende emner.

Arbeids- og undervisningsformer

Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3 000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.

Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.

Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Totalkarakter settes av foreleser og ekstern sensor.

Sensorordning

Einar Belsom