Programplaner og emneplaner - Student
MGMH2100 Mat og helse 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health and Nutrition 1, Subject 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Mat og helse 1, for trinn 1-7 og 5-10 i grunnskolen
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Fundamental material science provides the necessary natural science background for understanding material studies and material science principles. Knowledge of dental material science gives insight into the possibilities and limitations of design, structure planning and choice of material. By fundamental material science is meant further research and development of dental materials and the national and international requirements that apply to the materials. Safety in relation to processing, handling and storage of materials and responsible use of equipment and machines is emphasised with regards to creating good procedures and attitudes (HSE) in the laboratory.
Auxiliary dental materials provide an introduction to materials that are used exclusively in the production of dental technology products. The way in which auxiliary materials are used plays a major difference in ensuring the quality of the permanent tooth replacements.
Materials such as polymers have many areas of use either as auxiliary or restorative materials. Polymers’ areas of use, physical and chemical properties and how the materials must be treated to preserve their properties will be a central part of the course.
Forkunnskapskrav
Supervised individual written exam, combination of multiple choice and free text assignments, up to 3 hours
Læringsutbytte
None
Innhold
The student must have been admitted to the stydy programme
Arbeids- og undervisningsformer
Grade scale A–F
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på følgende aktiviteter: Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.
Da arbeidskravene omfatter både innlevering og deltakelse i gruppebaserte aktiviteter, skiller oversikten kravene i to kategorier. Nærmere spesifikasjon finnes i undervisningsplan. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i mat og helse avlegges:
;
Arbeidskrav med krav til innlevering:
- Individuell kostberegningsoppgave (kostholdsplanleggeren.no). Formålet med arbeidskravet er å øke studentenes forståelse av kostberegning og vurdering av næringsstoffer (1200 ord +/- 10 %, figurer og tabeller kommer i tillegg).
- Fagoppgave i gruppe som består av en faglig og en didaktisk del. Omfanget blir avgjort ut fra gruppestørrelse (2500 ord +/- 10 % per student).
- Årsplan. Gruppeoppgave hvor studentene skal lage årsplan for valgt klasse innen 1-7. trinn (totalt for hele gruppen: 1200 ord +/- 10 %, tabell kommer i tillegg).
;
Arbeidskrav med krav til innlevering og deltakelse:
- Ledet praktisk leksjon av studenter (gruppearbeid) med ulike oppgitte temaer: Didaktisk opplegg og budsjett leveres 1 uke før leksjonen. Hensikten er å lage et metodisk undervisningsopplegg for medstudenter med forevisning (praktisk tilberedning av en rett) over et fastsatt emne. (Forberedelse og 4 timers gjennomføring).
- Frokost, skolemat og borddekking. Arbeidskravet er et gruppearbeid hvor studentens skal gjennomføre et didaktisk opplegg. Budsjett og didaktisk plan for arbeidet leveres 1 uke før leksjonen. Hensikten er å lage et metodisk undervisningsopplegg for medstudenter med studentforevisning over et fastsatt emne. (Forberedelse og 4 timers gjennomføring).
- Framlegg om pedagogisk programvare i faget som gjennomføres i teoretisk leksjon. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal få erfaring med å vurdere digitale ressurser ut fra et kildekritisk vinkling. (20 minutter per gruppe). Skriftlig oppgave er knyttet til fremlegget (800 ord).
- Mat og forbruk. Hensikten med arbeidskravet er å følge et produkt fra produksjon til butikk og vurdere priser i ulike butikker og vurdere merking av matvarer. Studentene skal i tillegg i grupper tilberede to retter til en lav fastsatt pris, og levere en skriftlig gruppeoppgave om temaet (totalt for hele gruppen: 800 ord +/- 10 %).
;
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Vurdering og eksamen
5 credits overlap with the course TANN1200 Dental Materials
Hjelpemidler ved eksamen
Se under Vurdering/eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.