EPN-V2

MEK2000 Matematikk 2000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 2000
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser, spesielt innen ingeniørfaglige problemstillinger.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet bygger på ELFE/MAFE/KJFE1000 Matematikk 1000 eller MEK1000

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved taylorpolynom, potensrekker og/eller fourierrekker, forklare hva det vil si at rekker konvergerer, samt kunne derivere og integrere potensrekker leddvis
    • forklare hva som menes med et frekvensspekter og forklare prinsippet med filtrering i frekvensdomenet
    • beskrive og forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler, og som løsning av differenslikninger
    • gjøre rede for interpolasjon av samplede data
    • gjøre rede for partiell derivasjon, og bruke ulike grafiske måter å beskrive funksjoner av to variable
    • beregne egenverdier og egenvektorer til matriser, og gi en geometrisk tolkning av disse størrelsene

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • drøfte overgangen fra fourierrekker til fouriertransformasjon
    • drøfte fordeler og ulemper ved å bruke interpolerende polynom, spliner og minste kvadraters metode for å interpolere samplede data
    • drøfte feilskranker når tilnærmingspolynomer approksimerer funksjoner
    • anvende enkle tester som for eksempel forholdstesten for å avgjøre konvergens av rekker
    • tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming og totalt differensial for funksjoner i to variable til å beregne usikkerhet
    • anvende partiell derivasjon til å bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
    • anvende egenverdimetoden til å løse lineære systemer av differensiallikninger med konstante koeffisienter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere resultater fra matematiske beregninger
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
    • vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
    • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for eget fagfelt
    • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir introdusert. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner i grupper, individuell øving i å løse oppgaver, øvelser i problemformulering og problemløsing, og vurdering av egne og andres besvarelse av oppgaver.

    Studentene skal bli i stand til å vurdere egne og andres faglige arbeider, og formulere vurderinger av disse på en slik måte at vurderingen gir råd om videre studiearbeid. Øving i dette foregår i den timeplanlagte delen av arbeidsøktene. Studentene skal derfor gjennomføre ukevurderinger av oppgaver som bygger på ukeoppgaver. Informasjon om hvordan ukevurderingene skal gjennomføres, blir gitt i forelesningene.

    I periodene mellom arbeidsøktene må studentene løse oppgaver. Øvingsoppgavene som blir foreslått er knyttet direkte opp mot læringsutbyttet i emnet. Egenvurdering av besvarelsene vil gi studentene innsikt i hvor stor grad målene er nådd

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler.

    Kalkulator.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet er overlapper 10 studiepoeng med MAPE2000, KJPE2000, EMPE2000 og DAPE2000. Emne MEK2000 overlapper 5 studiepoeng med DAPE2000 og ELTS2000.

    Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.