EPN-V2

MEK1200 Introduksjon til IT for ingeniører Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to IT for Engineers
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal utvikle kunnskap om og forståelse av hvordan digitale verktøy brukes i ingeniørprofesjonene, og hvordan de påvirker samfunnet som disse profesjonene skal serve. Studentene skal få innsikt i programmering, IKT-sikkerhet og andre etiske problemstillinger knyttet til IKT-bruk. Kunnskapen utvikles blant annet gjennom praktiske caser og øvinger.

Forkunnskapskrav

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.

Undervisningsspråk. Norsk

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan forklare grunnleggende begreper innen programmering og beskrive virkemåten til programkode
  • er kjent med grunnleggende sikkerhetsideer og forstår hensikten med risikoanalyser
  • forstår GDPR og etiske problemstillinger knyttet til personvern
  • forstår rollen som informasjonsteknologi har i en bredere sammenheng (inkludert spørsmål om økonomisk vekst, miljø, og demokrati)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan omforme løsere problemformuleringer via programutforming til fungerende programkode
  • kan identifisere angrepspunkter som kan utnyttes ved bruk av teknisk programvare og forklare hvordan sertifisering og kryptering foregår
  • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til bruk av digitale verktøy, f.eks, inkludering, universell utforming, påvirkning på miljø og samfunn

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide systematisk, strukturert og målrettet for å løse et problem.
  • forstår social engineering og risikoen dette innebærer
  • er kjent med direktiver rundt databehandling og anonymitet
  • forstår endringer i teknologi og hvordan disse påvirker menneskers arbeid og hverdag.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og arbeid med caser og praktiske oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

To gruppeoppgaver, en kvalitativ og en kvantitativ, på inntil 12 sider totalt.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er:

Skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret.

Vurderingsuttrykk

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Sensorordning

Gradert skala A-F.