EPN-V2

MBIB5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver og selvstudier.

Studentene starter det konkrete arbeidet med prosjektoppgaven i løpet av den første samlingen. De oppfordres til å tenke på aktuelle problemstillinger mens de tar VETEK6000. Studenten får veiledning på prosjektoppgaven både på samlingene og i begge mellomperiodene.

Forkunnskapskrav

Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Dette kravet må være oppfylt for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har spesialisert kunnskap om aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler

Ferdigheter

Studenten:

  • kan ta i bruk relevante metoder i utredningsarbeid og evalueringer
  • kan vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både skriftlig og muntlig

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med masteroppgaven innledes ved et seminar sent i vårsemesteret 1. studieår der faglærere tilknyttet studiet presenterer sine forskningsfelt, og mulige temaer for masteroppgaver. Neste seminar arrangeres like etter studiestart og her skal studentene fastlegge emne for oppgaven, samt ønske om veileder drøftes. I tillegg arrangeres det tre temaspesifikke avhandlingsseminarer der studentene legger frem deler av oppgaven, og får kommentarer og tilbakemeldinger fra lærere og opponenter (to i høstsemesteret og ett i vårsemesteret). Det tilbys veiledning under arbeidet med masteroppgaven, og en veiledningsavtale mellom student og veileder skal senest være inngått før første avhandlingsseminar.

Et informasjonsskriv med detaljert oversikt over avhandlingsseminarene og dato for disse samt prosedyre for innlevering, utleveres ved innledningsseminaret 1. studieår.

Masteroppgaver kan utarbeides individuelt eller som et samarbeid mellom flere. I sistnevnte tilfelle må hver enkeltes ansvar tydelig fremgå av forordet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Vurdering og eksamen

Vurderingsform er en masteroppgave (80-130 sider). Masteroppgaven leveres inn i digital form (pdf-format).

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Der flere skriver sammen må hele gruppa levere ny eller revidert oppgave. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 5-6 (1. og 2. ledd)

Vurderingsuttrykk

Emnet tar for seg offentlighetsteori og historiske perspektiver og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon. I emnet kobles dette til aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena og deres samarbeid med offentlige og private institusjoner og virksomheter. Emnet berører også sensur og ytringsfrihet, og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør.

Sensorordning

Ingen forkunnskapskrav.