EPN-V2

MAVIT5300 Kunnskapstranslasjon – Når forskning blir praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Translation – When Research Becomes Practice
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Forskningsbasert kunnskap er ofte lite tilgjengelig og lite tilpasset bruk i praksis. Derved tar det ofte lang tid før forskning blir anvendt. Kunnskapstranslasjon (KT) handler om hvordan kunnskap fra forskning kan gjøres mer anvendbar via ulike former for "oversettelser" og bearbeidelser, tilpasset den kontekst der kunnskapen skal tas i bruk. KT innebærer et gjensidig samarbeid mellom samfunn, praksis, forskning, brukere og andre aktører, med et felles mål om et bedre beslutningsgrunnlag i praksis og i samfunnet. Målet med KT er å redusere gapet mellom hva vi som samfunn vet gjennom forskning og hva vi faktisk gjør, kjent som "the Know-do-Gap".

Emnet dekker en rekke ulike strategier og intervensjoner med sikte på at forskning lettere kan tas i bruk. Emnet er organisert i seks tematiske delemner:

  • Del 1: KT-terminologi
  • Del 2: KT-teorier
  • Del 3: KT-strategier 1
  • Del 4: KT-strategier 2
  • Del 5: KT-intervensjoner
  • Del 6: KT-kritikk

Emnet er utviklet i et samarbeid med kompetansemiljøet i KT, Sense of Science.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap

Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte hovedtrekk i utfordringer knyttet til kunnskapsgrunnlaget for beslutninger i samfunnet, og hva som kan hindre at forskning blir tatt i bruk
  • kan drøfte hva kunnskapstranslasjon er, herunder områdets definisjoner, teorier, modeller og metoder
  • kan redegjøre for forskjeller mellom tradisjonen kunnskapstranslasjon og kunnskapsbasert praksis (KBP), kvalitetsforbedring og implementeringsvitenskap både når det gjelder mål, modeller og anvendelse i praksisfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og anvende definisjoner, teorier, modeller og metoder fra tradisjonen kunnskapstranslasjon for å bringe samfunnet inn i forskningen, samt å kunne gjøre bruk av forskning i beslutnings- og innovasjonsprosesser i samfunnet
  • kan kritisk vurdere og drøfte forskningsbasert kunnskap, dens muligheter, begrensninger og aktuelle bruksområder
  • kan gjøre forskningsbasert kunnskap mer tilgjengelig for samfunnet gjennom forskningsformidling og -kommunikasjon
  • kan bruke forskning som en kilde i teori-, metode- og verktøyutvikling.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og forstå relasjonen mellom forskning og samfunn
  • kan planlegge et kunnskapstranslasjonsprosjekt, i tråd med anerkjente internasjonale modeller for kunnskapstranslasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer, og er organisert i tråd med "flipped classroom"-prinsipper, der samlinger på universitet og digital og skriftlig veiledning understøtter videoforelesninger. Seminar ved universitetet er en kombinasjon av forelesninger, seminar og workshop.

Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et selvstendig arbeid med å planlegge et kunnskapstranslasjonsprosjekt relevant for egen praksis. Arbeidet starter med et praktisk KT-verksted. Det gis individuell veiledning på oppgavearbeidet (skriftlig tilbakemelding på oppgaveutkast). Arbeidet bearbeides til slutt til en eksamensoppgave, som derved har form som en plan for et kunnskapstranslasjonsprosjekt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter i emnet.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen, i form av en oppgave som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 4000 ord, referanseliste kommer i tillegg.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til Ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

Opptakskrav

  • Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap
  • Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.

Emneoverlapp

10 stp overlapp med MAERGD4100 Kunnskapstranslasjon