EPN-V2

MAVIT4800 Persontilpasset ernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Personalized Nutrition
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i farmasi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Masterstudium i helsevitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

  • has advanced knowledge of building physics principles and methods for assessing and calculating heat, air and moisture transfer in buildings.
  • has advanced knowledge of coupled hygrothermal phenomena in the building envelope.
  • is capable of giving an account of standards and requirements for buildings and structures with regard to heat, mass and moisture transfer in the building envelope.
  • is capable of identifying effects of the outdoor and indoor climate and explaining how they are related to heat, mass and moisture transfer in the building envelope.
  • is capable of taking sound proofing and acoustic properties of building components into consideration.

Skills:

The student is capable of:

  • using analysis methods, calculation tools and numerical simulations related to heat and moisture transport, thermal and hygrothermal performance, thermal bridges, infiltration and natural ventilation and sound proofing of building components.
  • designing common building components and building details based on building physics principles and calculation results.
  • assessing the need for measurements, such as airtightness measurement, thermography techniques and determination of moisture content in building components, and of interpreting the results.

General competence:

The student is capable of:

  • explaining the background for user-related, societal and environmental requirements for buildings.
  • applying relevant regulations, instructions and documentation.
  • presenting results in a scholarly manner with the help of written reports and oral presentations.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap, farmasi eller helseteknologi.

Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kan drøfte sentrale begreper innen persontilpasset ernæring og -medisin, slik som nutrigenomics, nutrigenetics, epigenetikk, genvarianter (SNPs) og systembiologi.
  • kan drøfte årsaker til, og betydningen av, individuell respons relatert til inntak av mat og utvikling av ikke-smittsomme sykdommer
  • beskrive sentrale storskala bioteknologiske metoder som ligger til grunn for kunnskapen om individuell respons og persontilpasset ernæring og -medisin.
  • kan kritisk drøfte etiske og personvernrelaterte utfordringer knyttet til persontilpasset ernæring, slik som kunnskap om genvarianter og risiko for sykdom.

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk vurdere problemstillinger knyttet til bruk av persontilpasset ernæring.
  • drøfte samfunnsmessig betydning ved bruk av individuelle sammenlignet med generelle kostråd.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • holde seg faglig oppdatert på nye bioteknologiske og vitenskapelige metoder som er viktige for å forstå individuell variasjon og utvikling av ikke-smittsomme sykdommer.
  • formidle betydning av persontilpasset ernæring på vitenskapelig fundert måte.

Arbeids- og undervisningsformer

Type of assessment:

1) Project report (approx. 60-80 pages, without appendices) in groups of 2 students, weighted 50%

2) Individual written exam (3 hours), under supervision, weighted 50%.

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course.

Both the project report and the written exam can be appealed.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Presentasjon (poster eller foredrag) av valgfritt team innen persontilpasset ernæring, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 48 timer, i form av en skriftlig rapport etter oppgitt mal. Omfang: 2000 ord +/- 10 %.

Hjelpemidler ved eksamen

1) One (or two) internal examiner(s).

2) One (or two) internal examiner(s).

External examiners are used regularly.

Vurderingsuttrykk

Dimitrios Kraniotis

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap, farmasi eller helseteknologi.

Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.

Emneoverlapp

-