EPN-V2

MAVIT4800 Persontilpasset ernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Personalized Nutrition
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i farmasi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Masterstudium i helsevitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

  • Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap, farmasi eller helseteknologi.
  • Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan redegjøre for rammeverket Good Clinical Practice (GCP)
  • kan redegjøre for hovedtyper studiedesign og forskningsmetodologi for kliniske studier
  • kan redegjøre for regulatoriske krav knyttet til gjennomføring av kliniske studier, inkludert lovgivning som regulerer oppbevaring og anvendelse av humant biologisk materiale
  • kan redegjøre for grunnleggende statistiske begreper
  • har god kjennskap til systemer for datafangst i kliniske studier

Ferdigheter

Studenten:

  • kan redegjøre for sentrale begreper og roller knyttet til kliniske studier
  • kan beskrive de ulike utviklingstrinnene for godkjenning av nye legemidler og medisinsk teknisk utstyr
  • kan anvende protokoller og manualer for gjennomføring av kliniske studier
  • kan drøfte styrker og svakheter ved bruk av pasientrapporterte utfallsmål

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over styrker og svakheter ved ulike studiedesign
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til gjennomføring og deltakelse i kliniske studier
  • kan kritisk vurdere datasikkerhet og personvern relatert til kliniske studier
  • har kjennskap til brukermedvirkning i forskning

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kan drøfte sentrale begreper innen persontilpasset ernæring og -medisin, slik som nutrigenomics, nutrigenetics, epigenetikk, genvarianter (SNPs) og systembiologi.
  • kan drøfte årsaker til, og betydningen av, individuell respons relatert til inntak av mat og utvikling av ikke-smittsomme sykdommer
  • beskrive sentrale storskala bioteknologiske metoder som ligger til grunn for kunnskapen om individuell respons og persontilpasset ernæring og -medisin.
  • kan kritisk drøfte etiske og personvernrelaterte utfordringer knyttet til persontilpasset ernæring, slik som kunnskap om genvarianter og risiko for sykdom.

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk vurdere problemstillinger knyttet til bruk av persontilpasset ernæring.
  • drøfte samfunnsmessig betydning ved bruk av individuelle sammenlignet med generelle kostråd.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • holde seg faglig oppdatert på nye bioteknologiske og vitenskapelige metoder som er viktige for å forstå individuell variasjon og utvikling av ikke-smittsomme sykdommer.
  • formidle betydning av persontilpasset ernæring på vitenskapelig fundert måte.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil i hovedsak gjennomføres nettbasert, med unntak av en dags samling på campus i starten av emnet. Den nettbaserte undervisningen tilbys som presentasjoner, seminarer og veiledning. Emnet legger vekt på varierte studentaktive læringsformer, som foregår både individuelt og i grupper. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppeoppgave, 3-6 studenter. Opponentgrupper gir skriftlig tilbakemelding på andres oppgave.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått - Ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensorordning

Kjenne til Nasjonal handlingsplan for kliniske studier (regjeringen.no), og nettressurser for kunnskapsbasert praksis Kunnskapsbasertpraksis.no - Helsebiblioteket

Dersom det er lenge siden du har jobbet med litteratursøk og akademisk skriving anbefales det sterkt at du går gjennom dette før emnestart:

Startpakka OsloMet https://student.oslomet.no/startpakka

Opptakskrav

Målgruppen er helsepersonell som ønsker formell kompetanse knyttet til gjennomføring av kliniske studier i helsesektoren. Emnet kan tas som et enkeltemne.

Målgruppen er også studenter på masterstudium i helsevitenskap, masterstudium i farmasi og masterstudium i helseteknologi som ønsker å ta dette som et valgbart emne.

Opptakskrav

  • Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap, farmasi eller helseteknologi.
  • Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.

Emneoverlapp

-