Studieinfo emne MAVIT4600 2022 HØST
MAVIT4600 Veiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision / Counselling
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på veiledning av studenter og fagpersoner både individuelt og i grupper.. Emnet belyser og problematiserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess, samt hands-on veiledning, der man veileder studenten mens man selv praktiserer. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere tradisjoner, teorier, modeller og metoder i veiledning
- kan kritisk vurdere rammer og føringer for studentveiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning individuelt og i grupper
- kan anvende og kritisk vurdere sentrale veiledningsmetoder og kan reflektere over utfordringer i veiledning
- kan lede refleksjonsgrupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere aktuelle faglige og etiske problemstillinger som gjenspeiles i veiledningsprosessen
- kan kritisk reflektere over og analysere veilednings- og personlig kompetanse i egen og andres veiledning og gi konstruktive tilbakemeldinger
- kan vurdere utfordringer og muligheter til fagutvikling og forskning innenfor veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, praktiske øvelser i veiledning individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier (evt. ved bruk av digitale løsninger).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse i praktiske øvelser der studenten skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning til medstudenter
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 2 uker, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/-10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.
Emneoverlapp
100 % overlapp med MAPO4430 Veiledning.