Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4400 Klinisk nevrofysiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Neurophysiology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
-
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk. Enkelte forelesninger kan gis på engelsk.
Klinisk nevrofysiologi en medisinsk hovedspesialitet der en benytter ulike nevrofysiologiske undersøkelser for å utrede og diagnostisere sykdommer i nervesystemet. Dette emnet omhandler basal nevrobiologi samt praktiske aspekter ved klinisk nevrofysiologi. Studentene lærer både basal nevrofysiologi og hvordan de utfører noen av de mest grunnleggende nevrofysiologiske undersøkelsene.
-
Anbefalte forkunnskaper
Lectures, project work and computer lab modelling using BIM tools.
-
Forkunnskapskrav
- Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap eller farmasi
- Emnet tilbys også som enkeltemne, der søkere minimum må ha bachelorgrad i helsefag eller tilsvarende. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for nervesystemets oppbygging og funksjon
- kan redegjøre for bevissthet, redegjøre for hukommelse og forklare fenomenet søvn
- kan forklare samspillet mellom miljø og det autonome nervesystemet
- kan redegjøre for de mest vanlige sykdomsprosessene i nervesystemet
- kan forklare de viktigste smertefysiologiske prinsippene
- kan forklare hva man måler med EEG, EMG, nevrografi og fremkalte responser
- kan redegjøre for prinsipper for klinisk nevrofysiologisk diagnostikk og monitorering
- kan vurdere når det er relevant å bruke nevrofysiologisk intraoperativ monitorering.
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for prosedyrene for de mest brukte kliniske nevrofysiologiske metodene, dvs. Elektroencefalografi (EEG), Elektromyografi (EMG), nevrografi, søvnundersøkelser og fremkalte responser
- kan gjenkjenne viktige mønstre og funn i relevante nevrofysiologiske undersøkelser, inkludert skille mellom fysiologiske artefakter og kortikal normalaktivitet.
Generell kompetanse
Studenten
- kan sette seg inn i nye metoder og apparater brukt i nevrofysiologiske undersøkelser med tanke på deres anvendelsesområde, muligheter og begrensninger
- kan kritisk vurdere etiske spørsmål og utfordringer knyttet til nevrovitenskapelig forskning og klinisk anvendelse av fagfeltet
- kan formidle sitt eget fag til fagfolk, men også kunne kommunisere med pasienter og pårørende.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet består av to deler, en i hovedsak teoretisk ved OsloMet og en mer praktisk ved OUS der også ferdighetstrening inngår. Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og stedlige forelesninger, gruppearbeid i form av kollokvier og problembasert læring (PBL), ferdighetstrening og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger (en dag på OsloMet)
- minimum 80 % deltakelse på gruppearbeid (kollokvier/PBL); 6 stk. à 2 timer
- gjennomført veiledet ferdighetstrening på samlinger (2 to-dagers samlinger på OUS)
-
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen à 30 minutter. Besvarelsen kan gis på skandinavisk språk eller engelsk.
-
Hjelpemidler ved eksamen
The course is intended to familiarise students with engineers’ work methods as regards cooperation, organisation and oral, written and visual (3D) communication - all based on technical building requirements. Students will acquire knowledge about and skills in how to analyse, design, implement and use building technology solutions.
-
Vurderingsuttrykk
No requirements over and above the admission requirements.
-
Sensorordning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is familiar with:
- Building physics subjects such as indoor climate, heat insulation, damp, soundproofing and fire safety
- load-bearing systems and design principles for wooden houses
- methods of oral, written and visual communication and presentation
Skills
The student is capable of:
- cooperating on group projects
- collecting facts, analysing, designing, implementing and applying the technologies required to solve specific interdisciplinary tasks
- planning and designing simple wooden house structures
- carrying out simple heat and moisture transmission calculations for building elements
- creating simple technical construction drawings using BIM tools
- presenting results with the help of drawings, written reports and oral presentations
General competence
The student is capable of:
- cooperating with and respecting the roles of other professional groups in a design process
- identifying regulations, instructions and documentation
- identifying sustainable performance of own profession, with the emphasis on energy and the environment
- communicating through and interpreting simple 2D and 3D drawings
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
Completed lab course in BIM modelling in Revit (12 h) with two compulsory assignments. Modelling skills are necessary to be able to complete the project. Project work in groups (approx. 90 h) with submission of three sub-assignments, participation in the pro-lab, and final submission and presentation of the project.
-
Emneoverlapp
Individual written exam, 3 hours
The result of the exam can be appealed.