EPN-V2

MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Design and Project Description
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

Anbefalte forkunnskaper

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studenten

  • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
  • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
  • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
  • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og individuell- og gruppeveiledning. Studenten(e) vil få tilbud om inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager
  • presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
  • gi tilbakemelding skriftlig og muntlig til en medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i form av prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt, individuelt eller gruppe, avhengig av om masteroppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Ved gruppebesvarelse gis det samlet karakter for gruppen.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Emnet tar utgangspunkt i et humanistisk menneskesyn og grunnleggende verdier i sykepleie. Undervisningen omfatter etiske teorier og sentrale etiske problemstillinger som er av betydning for å lindre lidelse og opprettholde og verne om pasientens verdighet i sårbare livssituasjoner. Emnet vil gi studentene en fordypet forståelse for hvordan etikken er innvevd i pasienters (og pårørendes) helse i ulike kliniske kontekster. Tematikken vil relateres til kulturelle- og samfunnsmessige perspektiver og søkes forstått i et mangfoldsperspektiv.

Hensikten med emnet er videre å belyse betydningen av sykepleierens internaliserte verdier og evne til å ta beslutninger som forutsetning for å utøve en etisk fundert og verdighetsbevarende pasientomsorg. Temaer som tas opp er dilemma knyttet til spørsmål om liv og død, prioriteringer i helsetjenesten og økende bruk av velferdsteknologi.

Emnet skal dyktiggjøre studenten i argumentasjon og beslutningstaking på avansert nivå.

Emneoverlapp

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike etiske retninger og teorier
  • kan vurdere sykepleiens verdigrunnlag og betydning av dens anvendelse for etisk praksis
  • kan drøfte dilemmaer knyttet til sårbarhet, verdighet og krenkelse, makt og avmakt
  • kan vurdere og anvende etiske prinsipper som autonomi, velgjørenhet, ikke-skade og rettferdighet
  • kan vurdere moralske dyder, faglig skjønn og moralsk dømmekraft
  • kan kritisk vurdere utvalgte refleksjons- og beslutningsmodeller innen ulike etiske retninger

Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for grunnleggende verdier og etisk tenkning i vurderinger og beslutninger i utøvelse av sykepleie
  • kan identifisere pasienters og pårørendes sårbarhet for å opprettholde verdighet, frihet og autonomi
  • kan anvende beslutningsteori i etisk argumentasjon for å identifisere og analysere komplekse etiske problemstillinger og dilemma
  • kan gjenkjenne moralsk stress i sykepleiens praksis og vurdere påvirkende og forebyggende faktorer
  • kan anvende forskning for å underbygge etisk argumentasjon
  • kan kommunisere og argumentere ut ifra et profesjonsetisk ståsted i tverrfaglig samarbeid
  • kan anvende beslutningsteorier og arbeidsmetoder som benyttes i klinisk praksis og i etikk- komiteer (KEK)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk og selvstendig over etiske spørsmål på en systematisk måte
  • kan møte pasient og pårørendes sårbarhet ved helsesvikt på en etisk forsvarlig måte
  • kan se betydningen av og kan reflektere over verdier og egen personlig dannelse for utøvelse av etisk praksis
  • kan vurdere og kontekstualisere forhold som legale rammer, kultur- og samfunnsspesifikke faktorer har betydning for etiske vurderinger og beslutninger
  • kan formidle et selvstendig arbeid om etiske dilemmaer og problemstillinger fra egen klinisk praksis
  • kan bidra til nytenkning i etiske spørsmål og anerkjenner eget ansvar for å sikre etiske beslutninger til beste for pasient, pårørende og personale