Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative and Quantitative Research Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)
Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Studentene skal lære når og hvordan man bruker kvalitative metoder som intervjuer, fokusgruppediskusjoner, deltagende observasjon og diskursanalyse.
Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet, samt forstå likheter og ulikheter mellom forskningsmetodene som separate og komplementære tilnærminger. Analyse og tolkning av data vektlegges både i forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.
Anbefalte forkunnskaper
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- vurdere sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
- drøfte tilnærminger for vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
- kritisk vurdere teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
- vurdere betydningen av kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevante teorier og modeller for smerte
- fortolke resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
- kritisk reflektere over ulike tiltak for langvarige smertetilstander
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentrale aspekter ved smerteteorier
- implementere kunnskap om multidimensjonal vurdering av smertetilstander
- formidle forskningsbasert kunnskap relatert til undersøkelse og behandling av smerte
Læringsutbytte
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene omfatter forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom) seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier. Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og formidlingsevne etter endt emne.
Undervisningen organiseres i 2 samlinger på Campus, hver på en uke.
Arbeids- og undervisningsformer
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell
En solo-visning av ca. 5 minutters varighet. Vurdering av visningen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering. Vurderingen gjøres på grunnlag av kvaliteten på visningen og i hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i bevegelsesteater.
Vurderingen av soloarbeid, praktisk utøvende eksamen teller 20 prosent av endelig karakter.
2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell
Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling være knyttet til bevegelsesteater og aktuell teori. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord. Momenter som vektlegges i avsluttende vurdering om studenten viser tilfredsstillende kunnskaper om teaterformen bevegelsesteater og studentens evne til å drøfte metoder og problemstillinger i lys av aktuell teori.
Vurderingen av skriftlig utviklingsoppgave teller 30 prosent av endelig karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
En forestilling i gruppe av ca. 20-30 minutters varighet. Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering. Det gis tre ukers forberedelsestid.
Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 50 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Alle tre eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal bestå emnet.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 2 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.
Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 soloarbeid, praktisk utøvende eksamen og del 3 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis noe forberedelsestid.
Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått - ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell:
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
2. Utviklingsoppgave - individuell:
To sensorer; Ekstern sensor brukes jevnlig.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe:
To sensorer; Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
Anne Bryhn
Emneoverlapp
Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i bevegelsesteater.
Disse områdene er:
- praktisering av bevegelsesteater (tilsvarende 12 studiepoeng)
- framføring (tilsvarende 12 studiepoeng)
- fagdidaktikk (tilsvarende 6 studiepoeng)
Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.