Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative and Quantitative Research Methods
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
Emnet innledes med praksisforberedende uker som består av forelesninger og simulering.
-
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/SPRA1, 2 og 6.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
- kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
- kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
- kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
- kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
- kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
- kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
Generell kompetanse
Studenten
- kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
- kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater
-
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, SF-enhet, seminarer, veiledning og selvstudier.
Studentene gjennomfører først 2 uker med teoretisk undervisning og simulering som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier.
-
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, den løpende vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
-
Sensorordning
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
-
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAPSD4300/4310 Forskningsmetoder i psykisk helsearbeid, 10 stp.