EPN-V2

MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative and Quantitative Research Methods
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Studentene skal lære når og hvordan man bruker kvalitative metoder som intervjuer, fokusgruppediskusjoner, deltagende observasjon og diskursanalyse.

Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet, samt forstå likheter og ulikheter mellom forskningsmetodene som separate og komplementære tilnærminger. Analyse og tolkning av data vektlegges både i forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.

Anbefalte forkunnskaper

DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • vurdere sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
  • drøfte tilnærminger for vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
  • kritisk vurdere teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
  • vurdere betydningen av kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier og modeller for smerte
  • fortolke resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
  • kritisk reflektere over ulike tiltak for langvarige smertetilstander

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentrale aspekter ved smerteteorier
  • implementere kunnskap om multidimensjonal vurdering av smertetilstander
  • formidle forskningsbasert kunnskap relatert til undersøkelse og behandling av smerte

Læringsutbytte

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene omfatter forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom) seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier. Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og formidlingsevne etter endt emne.

Undervisningen organiseres i 2 samlinger på Campus, hver på en uke.

Arbeids- og undervisningsformer

Det er ingen arbeidskrav i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell

En solo-visning av ca. 5 minutters varighet. Vurdering av visningen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering. Vurderingen gjøres på grunnlag av kvaliteten på visningen og i hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i bevegelsesteater.

Vurderingen av soloarbeid, praktisk utøvende eksamen teller 20 prosent av endelig karakter.

2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling være knyttet til bevegelsesteater og aktuell teori. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord. Momenter som vektlegges i avsluttende vurdering om studenten viser tilfredsstillende kunnskaper om teaterformen bevegelsesteater og studentens evne til å drøfte metoder og problemstillinger i lys av aktuell teori.

Vurderingen av skriftlig utviklingsoppgave teller 30 prosent av endelig karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

En forestilling i gruppe av ca. 20-30 minutters varighet. Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering. Det gis tre ukers forberedelsestid.

Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 50 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle tre eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal bestå emnet.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 2 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 soloarbeid, praktisk utøvende eksamen og del 3 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis noe forberedelsestid.

Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått - ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell:

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

2. Utviklingsoppgave - individuell:

To sensorer; Ekstern sensor brukes jevnlig.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe:

To sensorer; Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

Anne Bryhn

Emneoverlapp

Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i bevegelsesteater.

Disse områdene er:

  • praktisering av bevegelsesteater (tilsvarende 12 studiepoeng)
  • framføring (tilsvarende 12 studiepoeng)
  • fagdidaktikk (tilsvarende 6 studiepoeng)

Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.