EPN-V2

MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan

  • Innledning

    Emnet innledes med praksisforberedende uker som består av forelesninger og simulering.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/SPRA1, 2 og 6.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap 

    Studenten 

    • kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
    • kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder

     Ferdigheter 

    Studenten 

    • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
    • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
    • kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
    • kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
    • kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
    • kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
    • kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale

    Generell kompetanse  

    Studenten 

    • kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
    • kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, SF-enhet, seminarer, veiledning og selvstudier.

    Studentene gjennomfører først 2 uker med teoretisk undervisning og simulering som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen. Se kapittel om praksisstudier. 

  • Vurdering og eksamen

    Vurdering i praksis 

    Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, den løpende vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått.

  • Sensorordning

    Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet. 

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp med MAPSD4300/4310 Forskningsmetoder i psykisk helsearbeid, 10 stp.