EPN-V2

MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

    Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder og -resultater skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Analyse og tolkning av data vektlegges både i digitale forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan identifisere egnet metode til valgte problemstillinger
    • kan drøfte styrker og svakheter ved kvalitative og kvantitative metoder

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
    • kan anvende de mest sentrale metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
    • kan vurdere/drøfte forskningsetiske problemstillinger
    • kan registrere og bruke kvantitative data i statistikkprogram
    • kan kritisk tolke resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
    • kan analysere kvantitative data og utarbeide systematiske presentasjoner av resultater, bl.a. i form av tabeller og figurer
    • kan analysere og presentere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan avgjøre hvilke analysemetoder som er egnet til å besvare gitte problemstillinger
    • kan formidle betydningen av kvalitative og kvantitative forskningsresultater
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, gruppeoppgaver digitalt og på seminar, muntlig presentasjon, hverandrevurdering, øvelser med statistikkprogram og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Muntlig presentasjon i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
    • Én hverandrevurdering av en skriftlig oppgave i gruppe på inntil 4 studenter, etter nærmere gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, bestående av regne- og analyseoppgaver, tolkningsoppgaver og flervalgstest.

    Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.

    I fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk I er målet å utvikle studentenes kompetanse som brobyggere mellom fagdisiplinene og skolefaget samfunnsfag. Studentene skal bli kjent med samfunnsvitenskapens klassikere, og utvikle sin forsknings. og utviklingskompetanse.

  • Emneoverlapp

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om sentrale klassikere i samfunnsvitenskapene, demokrati og demokratiopplæring
    • har inngående kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
    • kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
    • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
    • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
    • kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget