EPN-V2

MAHAB4100 Mestring og medvirkning i (re)habiliteringsprosessen Emneplan

Engelsk emnenavn
Coping and Participation in the Rehabilitation Process
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i psykisk helsearbeid - deltid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omhandler kunnskap om (re)habilitering i perspektivet til individene som gjennomgår (re)habiliteringsprosesser. Det legges særlig vekt på ulike forståelser av funksjonshemming, deltakelse og brukermedvirkning i rollen som tjenestemottaker. Temaer som mestring, livsløp, sosial ulikhet og kommunikasjon i (re)habiliteringsprosesser står sentralt. Emnet drøfter også ulike tilnærminger til kartlegging, målsetting, beslutningsstøtte og evaluering i individuelle (re)habiliteringsprosesser.

Individets endrede rolle i (re)habiliteringsprosessen krever høy kompetanse i brukerinvolvering fra profesjonelle tjenesteytere. Emnet legger derfor stor vekt på en nyansert forståelse av hvordan (re)habiliteringsprosessen er vevd inn i de sosiale betingelsene individene lever i, og i deres selvforståelse.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere ulike forståelser av funksjonshemming og hvilken betydning de har for (re)habilitering
  • kan vurdere brukerperspektiver og brukermedvirkning i individuelle rehabiliteringsprosesser
  • kan analysere mestring, kommunikasjon og samhandling i (re)habiliteringsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre analyser av kartleggings- og målsettingsarbeid innen (re)habilitering
  • kan anvende anerkjente strategier for setting av mål i (re)habiliteringsprosesser
  • kan reflektere analytisk om brukernes medvirkning i utformingen av (re)habiliteringspraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til individuelle (re)habiliteringsprosesser
  • kan aktivt anvende brukerperspektiver i utviklingen av (re)habiliteringspraksis
  • kan analysere (re)habilitering som prosess og virksomhet på individ-, institusjons- og samfunnsnivå

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføres mellom samlingene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid på 2000-2500 ord som utarbeides i løpet av emneperioden. Det blir gitt to eller flere problemstillinger studenten kan velge mellom.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ingen forkunnskapskrav.

Emneoverlapp

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • kunnskap om ulike problemstillinger i makroøkonomi
  • kunnskap om måling i makroøkonomi og nasjonalregnskapet
  • kunnskap om teorier innenfor langsiktige makroøkonomiske temaer som strukturell arbeidsledighet og økonomisk vekst
  • kunnskap om teorier innenfor kortsiktige makroøkonomiske temaer som konjunktursvingninger og stabiliseringspolitikk
  • kunnskap om hva som bestemmer inflasjon og hvordan økonomisk politikk kan påvirke inflasjon

Ferdigheter

  • gjøre rede for makroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål
  • analysere sammenhenger mellom ulike makroøkonomiske størrelser
  • analysere formelt hvordan makroøkonomisk politikk kan påvirke den økonomiske aktiviteten og nominelle størrelser som priser og inflasjon
  • gjøre rede for behovet for økonomisk politikk for å sikre effektiv ressursbruk

Generell kompetanse:

  • Kunne følge økonomiske resonnementer knyttet til makroøkonomi.
  • Kunne analysere hvordan økonomisk politikk kan stabilisere økonomien.