Programplaner og emneplaner - Student
MAHAB4100 Mestring og medvirkning i (re)habiliteringsprosessen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coping and Participation in the Rehabilitation Process
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i psykisk helsearbeid - deltidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omhandler kunnskap om (re)habilitering i perspektivet til individene som gjennomgår (re)habiliteringsprosesser. Det legges særlig vekt på ulike forståelser av funksjonshemming, deltakelse og brukermedvirkning i rollen som tjenestemottaker. Temaer som mestring, livsløp, sosial ulikhet og kommunikasjon i (re)habiliteringsprosesser står sentralt. Emnet drøfter også ulike tilnærminger til kartlegging, målsetting, beslutningsstøtte og evaluering i individuelle (re)habiliteringsprosesser.
Individets endrede rolle i (re)habiliteringsprosessen krever høy kompetanse i brukerinvolvering fra profesjonelle tjenesteytere. Emnet legger derfor stor vekt på en nyansert forståelse av hvordan (re)habiliteringsprosessen er vevd inn i de sosiale betingelsene individene lever i, og i deres selvforståelse.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere ulike forståelser av funksjonshemming og hvilken betydning de har for (re)habilitering
- kan vurdere brukerperspektiver og brukermedvirkning i individuelle rehabiliteringsprosesser
- kan analysere mestring, kommunikasjon og samhandling i (re)habiliteringsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre analyser av kartleggings- og målsettingsarbeid innen (re)habilitering
- kan anvende anerkjente strategier for setting av mål i (re)habiliteringsprosesser
- kan reflektere analytisk om brukernes medvirkning i utformingen av (re)habiliteringspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og drøfte utfordringer knyttet til individuelle (re)habiliteringsprosesser
- kan aktivt anvende brukerperspektiver i utviklingen av (re)habiliteringspraksis
- kan analysere (re)habilitering som prosess og virksomhet på individ-, institusjons- og samfunnsnivå
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 3-4 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføres mellom samlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av et skriftlig arbeid på 2000-2500 ord som utarbeides i løpet av emneperioden. Det blir gitt to eller flere problemstillinger studenten kan velge mellom.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ingen forkunnskapskrav.
Emneoverlapp
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kunnskap om ulike problemstillinger i makroøkonomi
- kunnskap om måling i makroøkonomi og nasjonalregnskapet
- kunnskap om teorier innenfor langsiktige makroøkonomiske temaer som strukturell arbeidsledighet og økonomisk vekst
- kunnskap om teorier innenfor kortsiktige makroøkonomiske temaer som konjunktursvingninger og stabiliseringspolitikk
- kunnskap om hva som bestemmer inflasjon og hvordan økonomisk politikk kan påvirke inflasjon
Ferdigheter
- gjøre rede for makroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål
- analysere sammenhenger mellom ulike makroøkonomiske størrelser
- analysere formelt hvordan makroøkonomisk politikk kan påvirke den økonomiske aktiviteten og nominelle størrelser som priser og inflasjon
- gjøre rede for behovet for økonomisk politikk for å sikre effektiv ressursbruk
Generell kompetanse:
- Kunne følge økonomiske resonnementer knyttet til makroøkonomi.
- Kunne analysere hvordan økonomisk politikk kan stabilisere økonomien.