Studieinfo emne MAEMP4100 2022 HØST
MAEMP4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health, Empowerment and Health Promotion
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til folkehelsearbeid, empowerment og helsefremmende arbeid. Empowerment som begrep, prosess og resultat samt læring og mestring er sentrale fagområder. Studentene arbeider med begreper, teorier, modeller i forhold til folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap. Samhandling, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning og beslutningsstøtte belyses og vurderes i et kritisk perspektiv.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan analysere sentrale faglige og helsepolitiske føringer og konsekvenser for praksis
- kan analysere helsepersonells rolle og funksjon innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- kan kritisk vurdere betydningen av sosial ulikhet og sammenheng mellom helse, makt og samfunn
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen (bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling)
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 2 uker, på grunnlag av utdelt problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emnet er 100 % overlappende med MAPO4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid, 10 stp.