EPN-V2

MABY5900 Master's Thesis Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

The master's thesis is an independent scientific or industrial project carried out by a student or a group of students (max 2), with a minimal guidance of a faculty member in one of the key subject areas of the Master program in Civil Engineering (MABY) relevant to one of the chosen specialisations: Structural Engineering, Building Technology, Transport Infrastructure Engineering, Geotechnical Engineering and Smart Water Process and Infrastructure Engineering. MABY5900 builds upon the foundational work of MABY5000, and the thesis topic and supervisor are typically chosen during MABY5000, although changes can be made later. Should a change of supervisor be required, the course coordinator for the master's thesis is responsible for assisting the student in identifying and securing a new supervisor. Students who do not take MABY5000, such as those in the Smart Water Process and Infrastructure Engineering specialization, are required to select their thesis topics according to the guidelines specific to their specialization.

The master's thesis can be related to relevant issues within the respective industries or to ongoing research projects at the department. Group work (max 2) is encouraged if the master's thesis is related to a large-scale industrial or research project. The master's thesis should adopt a scientific approach, and its results should contribute to the existing body of knowledge or explore innovative methods or topics. Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Guidelines for master's theses at the Faculty of Technology, Art and Design - Student - minside (oslomet.no)

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
  • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester og likestilling for pasienter, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • kan forklare betydningen ernæring har ved sykdom og utfordringer som kan oppstå ved feilernæring, underernæring og fedme
  • kan vurdere hvordan uønskede hendelser kan oppstå, og diskutere dette opp mot kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet i utøvelse av sykepleie
  • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
  • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
  • kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleiepraksis
  • kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten og samarbeide med aktuelle profesjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre og begrunne personsentrert sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
  • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
  • kan anvende ulike pedagogiske metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
  • kan tilpasse kommunikasjon med pasienter og pårørende utfra et kulturelt perspektiv og på tvers av språkbarrierer ved hjelp av tolk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
  • har innsikt i kvalitetsindikatorer i sykepleiepraksis
  • kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • produksjon av energi, bruk av energi og design av varmeforsyningssystemer
  • kjeler, kjelkoblinger, varmepumper, solvarme, fjernvarme, gass med mer for konvertering og overføring av energi
  • lover og regler, energidirektiv og energimerking
  • forbrenningsanlegg (bioenergi, kull, olje, gass) og forbrenningsprosesser
  • fjernvarmeanlegg; produksjon, distribusjon og abonnentsentraler
  • dampsystemer; temperatur, trykk, materialer og systemoppbygning
  • varmelegemer; radiatorer, aerotempere med mer
  • vannbårne anlegg, herunder ekspansjonssystemer, trykkforhold, sikkerhetsinnretninger
  • analysere lønnsomhet, tariffer, driftstid, investeringer, energipriser

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre varmebehovsberegninger
  • vurdere energibehov for bygning relatert til ytre klima med hensyn til uteklimaet, energibevisst arkitektur, varmetransport, varmeisolering, lufttetthet og infiltrasjonstap, internt varmetilskudd og solenergi
  • vurdere bygningers effekt og energimønster; belastningsmålinger, typisk energiforbruksmønster
  • beregne og vurdere riktig regulerings- og styringssystemer
  • analysere anlegg mht. energibruk, økonomi og miljøbelastning
  • vise hvordan tradisjonelle energiformer utnyttes, og de belastninger bruk av slike energikilder fører til for miljøet
  • designe oppvarmingsanlegg; beregne oppvarmingssystemer og energiproduksjonsanlegg; oppvarmingssystemer, kjøleanlegg til luftkondisjonering og varmepumper, ventilasjonssystemer, varmtvannsforsyning og komponenter
  • innregulere vannbårne anlegg
  • dimensjonere rørnett for vannbåren energi

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beregne, designe og konstruere varmeproduserende anlegg, distribusjonsanlegg og oppvarmingsanlegg slik at miljøet ikke blir belastet unødvendig
  • kan formulere og analysere problemstillinger ved bruk av vitenskapelige metoder i prosjektarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

The master's thesis is an independent piece of work planned and carried out by a student or a group of students (max 2). The student is responsible for conducting and managing his/her own master's thesis, including contact with the supervisor. The master's thesis shall take the form of a dissertation of a scientific nature (eg monograph, research paper, etc.) or project work (eg startup, software, digital or physical objects, etc.), original and specially created for this purpose, and an oral presentation.

If the master's thesis is conducted in cooperation with an external partner, the student(s) shall be assigned an external supervisor in addition to their internal supervisor and shall sign an agreement with the internal supervisor (contract provided on canvas) and external partner (agreements provided here: Student agreements |. Rights and duties - Student - minside (oslomet.no) .

There is no teaching offered in this course.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
  • har grunnleggende forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
  • har grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
  • har oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
  • kan analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
  • kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
  • kan reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende kjennskap til akademisk skriving

Hjelpemidler ved eksamen

The following work requirements are mandatory and must be approved to sit for the exam:

1 written group exercise with 2-4 student in a group

1 written individual exercise

all proposed excercises must be delivered.

Vurderingsuttrykk

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Sensorordning

The exam consists of two parts:

1) 3-hour written individual exam under supervison, weighted 70 %,

2) 15-20 minutes individual oral presentation of a topic followed by Q&A, weighted 30 %.

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) for the student to pass the course.

Assessment part 1) can be appealed. Assessment part 2) cannot be appealed.

Emneansvarlig

Luca Piciullo