Programplaner og emneplaner - Student
MABY5900 Master's Thesis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:
- Begynneropplæring sett i av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
- Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis
Forkunnskapskrav
I dette emnet skal studentene få en grundig innføring i det som skjer på forskningsfronten innenfor samfunnsfagdidaktikken. Artikler fra geografididaktikk, historiedidaktikk og samfunnskunnskapdidaktikk vil bli gjennomgått og diskutert i seminarform.
Læringsutbytte
After completing the master's thesis, the student is expected to gain several skills, defined in terms of knowledge, skills and general competence, that go beyond the realm of academic expertise and are highly transferable to various professional contexts.
Knowledge:
The student:
- has specialized knowledge in the topic of the master's thesis.
- has in-depth knowledge of theories and methods of relevance to the topic of the master's thesis.
- has knowledge of new solutions, technologies or processes in the field.
Skills:
The student:
- is capable of analyzing and taking a critical approach to different sources of information and using them to structure and formulate argumentation in the field.
- is capable of analyzing existing theories, methods and standardized solutions and of working independently on practical and theoretical problem-solving.
- is capable of using relevant methods for research and development work in an independent manner.
- is capable of carrying out an independent, delimited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards.
General Competence :
The student:
- is capable of applying his/her knowledge and skills to new fields for the purpose of carrying out advanced tasks and projects.
- is capable of communicating extensive independent work and masters the forms of expression used in the field.
- is capable of communicating on issues, analyzes and solutions in the field of structural engineering and building technology, both with specialists and with the general public.
- is capable of contributing to new ideas and innovation processes.
Arbeids- og undervisningsformer
The master's thesis is an independent piece of work planned and carried out by a student or a group of students (max 2). The student is responsible for conducting and managing his/her own master's thesis, including contact with the supervisor. The master's thesis shall take the form of a dissertation of a scientific nature (eg monograph, research paper (review papers are not accepted), etc.) or project work (eg startup, software, prototype, etc.), original and specially created for this purpose, and an oral presentation.
If the master's thesis is conducted in cooperation with an external partner, the student(s) shall be assigned an external supervisor in addition to their internal supervisor and shall sign an agreement with the internal supervisor (contract provided on canvas) and external partner (agreements provided here: Student agreements |. Rights and duties - Student - minside (oslomet.no) .
There is no teaching offered in this course.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har fokus på fødsel, familiedannelse og det nyfødte barnet. Familiedannelse er et vidt begrep som også omfatter svangerskap og barseltid. Studenten skal tilegne seg ulik type kunnskap som grunnlag for utvikling av egen jordmorfaglig ekspertise.
Jordmor skal på et selvstendig grunnlag kunne ta hand om et normalt svangerskap, fødsel og barseltid. Jordmor har kompetanse til å selvstendig vurdere når en situasjon avviker fra det normale og konsultere og samarbeide ved behov med andre profesjoner. Læringsaktiviteten i emnet er organisert i følgende fem tema: anatomi og fysiologi, normalt svangerskap, normal fødsel og barselperiode, barnet (intrauterint og nyfødt), samt patologisk svangerskap, fødsel og barselperiode.
Vurdering og eksamen
Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte betydningen av normalt svangerskap, fødsel og barseltid, herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
- kan identifisere og analysere det friske ufødte og nyfødte barnet, herunder anatomi og fysiologi, samt har grunnleggende kunnskap i embryologi
- kan vurdere anatomi og fysiologi vedrørende amming og faktorer som påvirker etablering og opprettholdelse av melkeproduksjon, samt ernæring av nyfødte dersom forelder ikke kan/skal amme og/eller at barnet ikke bør få morsmelken
- kan drøfte patologiske tilstander i svangerskap, fødsel, barseltid, og ved amming/morsmelkproduksjon og hos det ufødte og det nyfødte barnet
- kan vurdere hvordan den gravides og partners nettverk, livssituasjon, levevaner, helsekompetanse, fysiske, psykiske og seksuelle helse påvirker svangerskap, fødsel og barseltid, familiedannelse, tilknytningsprosesser og det ufødte eller nyfødte barnets helse
- kan vurdere kartleggingsverktøy, undersøkelser og behandling som tilbys i svangerskap, fødsel og barseltid
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge individuell omsorg ved å fremme og respektere etnisk, religiøst, kulturelt, kjønns- og seksualitetsmangfold, uavhengig av alder, helsestatus, funksjonsnivå og juridisk- og sosioøkonomisk status
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til svangerskap, fødsel, barsel og familiedannelse, og redegjøre for når det skal henvises videre
- kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien
Vurderingsuttrykk
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning
- AmmE-læring nettkurs
- Pediatri nettkurs
- «Studentaktiv læring/hverandreundervisning» i gruppe på 4-6 studenter
Emneansvarlig
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer