Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4410 Genomisk analyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Genomic Analysis
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Det er i dag kjent at individer responderer ulikt på inntak av den samme maten. Denne individuelle responsen kan i stor grad forklares ut fra individets genvarianter, epigenetikk, tarmbakterier og andre miljøfaktorer. Persontilpasset ernæring er individuelle ernæringsråd tilpasset den enkelte eller til grupper av «like» individer. Ernæringsrådene er da basert på individets biologi i samspill med miljøet. Persontilpasset ernæring er et fagfelt knyttet til persontilpasset medisin, der også individuell variasjon danner grunnlaget for forebygging og behandling av sykdom. Fagfeltene er i dag i rivende utvikling grunnet teknologisk utvikling og økt molekylærbiologisk kunnskap. Dette emnet tar sikte på å gi en innføring i sentrale begreper og teknologiske metoder relatert til persontilpasset ernæring og medisin. I tillegg vil emnet gi en innsikt i hvordan persontilpasset ernæring kan bidra til å bedre helsen hos den enkelte og i samfunnet som helhet.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- kan drøfte sentrale begreper innen persontilpasset ernæring og -medisin, slik som nutrigenomics, nutrigenetics, epigenetikk, genvarianter (SNPs) og systembiologi.
- kan drøfte årsaker til, og betydningen av, individuell respons relatert til inntak av mat og utvikling av ikke-smittsomme sykdommer
- beskrive sentrale storskala bioteknologiske metoder som ligger til grunn for kunnskapen om individuell respons og persontilpasset ernæring og -medisin.
- kan kritisk drøfte etiske og personvernrelaterte utfordringer knyttet til persontilpasset ernæring, slik som kunnskap om genvarianter og risiko for sykdom.
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk vurdere problemstillinger knyttet til bruk av persontilpasset ernæring.
- drøfte samfunnsmessig betydning ved bruk av individuelle sammenlignet med generelle kostråd.
Generell kompetanse
Studenten kan
- holde seg faglig oppdatert på nye bioteknologiske og vitenskapelige metoder som er viktige for å forstå individuell variasjon og utvikling av ikke-smittsomme sykdommer.
- formidle betydning av persontilpasset ernæring på vitenskapelig fundert måte.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil i hovedsak gjennomføres nettbasert, med unntak av en dags samling på campus i starten av emnet. Den nettbaserte undervisningen tilbys som presentasjoner, seminarer og veiledning. Emnet legger vekt på varierte studentaktive læringsformer, som foregår både individuelt og i grupper. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
-
Opptakskrav
Emnet tilbys som enkeltemne, forutsatt ledig plass. For opptak til enkeltemne kreves:
- Bachelorgrad eller tilsvarende i bioingeniørfag, farmasi, bioteknologi, kjemiingeniørfag eller molekylærbiologi.
Emneoverlapp
10 stp overlapp med MABIO4400 Genomisk analyse.