Studieinfo emne M5GNA2200 2022 HØST
M5GNA2200 Naturfag 1, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science Education 1, Part 2
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13, kroppsøving og idrettsfag / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Kompletterende lærerutdanning
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå med fokus på syre- og base-, fellings- og redoksreaksjoner
har kunnskap om noen av menneskets organsystemer, pubertet, seksualitet og helse og hvordan en kan undervise temaene for elever på mellom- og ungdomstrinnet
har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt hvorfor det er viktig med dette fokuset
har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, inkludert kinetisk og potensiell energi
har grunnleggende kunnskap om elektrisitet og magnetisme
har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel
har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag
Ferdigheter
Studenten
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmåter
kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
kan tilrettelegge for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole og arbeide med yrkesretting av naturfaget
kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Innhold
Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:
Naturfagdidaktikk 1-2
Kropp og helse 1-2
Jorda 1-2
Kjemi 1-2
Fysikk 1-2
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kropp og helse 1-2:
Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (inntil 30 minutter)
I temaet Jorda 1-2:
Individuell test i arter og objekter (20 minutter)
I temaet Naturfagdidaktikk 1-2:
Lage en "omvendt undervisning"-sekvens (Flipped classroom) i tildelt tema i grupper på 2-3 studenter. Hver gruppe gir tilbakemelding til en annen gruppe
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse
Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd er det knyttet 100 % deltakelse til feltkurset. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.
I temaet Jorda 1-2:
Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang 3-4 dager).
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator - ikke programmerbar.
Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.