Programplaner og emneplaner - Student
M1GEN3100 Engelsk 2, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English 2, Module 3
- Studieprogram
-
Skolefag for kroppsøving og idrettsfagGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GEN2100 Engelsk 1, emne 1.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
- har omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
- har kunnskap om estetiske læringsformer
- har detaljert kunnskap om tilegnelse av ordtilfang og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- har omfattende kunnskap om engelsk skjønnlitteratur fra ulike tider for barn og unge
- kjenner til et rikt utvalg sanger, rim, litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn ¿
Ferdigheter
Studenten;;
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene ¿
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring ¿
- kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan muntlig og skriftlig diskutere et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt ¿
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egen læring og praksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning;
Innhold
After completing the course and INTER1300, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence (INTER1300 addresses the learning outcomes marked with two asterisks (**)):
Knowledge
The student can
- explain different interprofessional methods of collaboration in the field of practice**
- explain the challenges and possibilities of interprofessional cooperation processes**
- explain how neglect, violence, abuse, substance abuse and socioeconomic differences affect health
Skills
The student can
- on the basis of examples from their own practical training, analyse and assess interprofessional cooperation processes on and with children and young people with challenges**
- establish interprofessional cooperation about and with children, young people and their parents/guardians**
- obtain research-based knowledge and discuss the validity of this knowledge on the basis of a complex patient case history
- reflect on how previous experience from practice affects the knowledge basis for their own clinical decisions
- discuss health, participation and universal design in light of human rights and democratic principles
- reflect on challenges, dilemmas and possibilities in physiotherapy for persons with substance abuse problems and persons with a complex clinical picture (psychiatry, geriatrics, complex conditions) who have survived serious illnesses and persons who experience after-effects following medical/surgical treatment
- compare models for care pathways for patients/users who need coordinated services, and discuss the challenges of interprofessional and cross-sector cooperation in treatment, rehabilitation and habilitation
- discuss challenges relating to physiotherapy services, identify needs for quality improvement and propose strategies for implementing relevant knowledge-based practice in the service
- explore and discuss how technology that promotes movement, participation and quality of life can be incorporated in patient-centred habilitation or rehabilitation measures
- use digital technology that promotes communication and interaction
- use relevant knowledge to identify and follow up people subjected to neglect, violence and abuse and refer them as required. The student can also talk to children about topics such as neglect, violence and abuse
- use relevant knowledge to address the needs of children and young people who require treatment and/or services, and safeguard their participation and rights
- present a summary of the bachelor’s thesis orally or visually (poster or digital presentation)
General competence
The student has
- an understanding of the basis for and necessity of interprofessional cooperation about and with children, young people and their parents/guardians, and of their own professional contribution to the cooperation**
Arbeids- og undervisningsformer
Engelsk 2 består av ulike komponenter som undervisning, seminarer og et større eget arbeid; FoU-oppgaven. De delene av studiet som er knyttet til FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og annen deltaking på konferanse der alle studenter presenterer oppgaveområdene, og innlevering av skriftlig oppgave. Deler av emnet krever tilstedeværelse. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde og problemstilling og opplegg for oppgaven godkjennes av veilederen.
Undervisningen skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet.
Sentrale temaer for denne undervisningen er:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder;
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Krav om deltakelse i undervisningen er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse til deleksamen 1
Følgende arbeidskrav i må være godkjent før deleksamen 1:
- En gruppeoppgave relatert til språk (digital, sammensatt tekst, 3-5 minutter eller 1000 ord +/- 10 %).
- En gruppeoppgave relatert til tekst og kultur (sammensatt (multimodal) tekst, muntlig presentasjon på 15-20 minutter, samt skriftlig refleksjonsnotat på 350 ord +/- 10 %).
Følgende krav om deltakelse må være godkjent før deleksamen 1:
- krav om deltakelse i undervisningen beskrevet i den innledende delen av fagplanen
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse til deleksamen 2
Følgende arbeidskrav må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.
Følgende krav om deltakelse må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:
- Deltakelse på flerfaglig undervisning i utdanningsvitenskap og metode, akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget fremlegg.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
Eksamensspråket er engelsk. Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1: Muntlig eksamen på 30 minutter i par (eller individuelt hvis nødvendig pga. studenttall) med varighet 20 minutter til diskusjon av en gitt oppgave og 10 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorene. Det gis individuell karakter.
Deleksamen 2: Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Deleksamen 1: Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Deleksamen 2: Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Hjelpemidler ved eksamen
Deleksamen 1: Ingen hjelpemidler.
Deleksamen 2: Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
In their professional practice, physiotherapists encounter a diversity of people with challenges and problems of very differing complexity. Perhaps the physiotherapist finds it particularly demanding if the patient has a rare diagnosis, a complex clinical picture, substance abuse problems, lives in difficult conditions, has reduced competence to give consent or lacks the ability to communicate. Through the experience gained from interacting with patients, physiotherapists can build competence that can become important evidence-based knowledge when encountering ‘new’ patients.
Collective knowledge development and professional exchange of experience play a key role in lifelong learning, and one of the overriding objectives for the learning activities in this course is to activate and share experience from practical training. Students will also explore the role of physiotherapists in dealings with patients in a society where technology continuously changes how we communicate, how the individual’s environment can be adapted, and how opportunities for individual participation are created.
The students will also participate in the interdisciplinary teaching initiative INTER1300.
INTER1300 ‘Interprofessional Cooperation about and with Children, Young People and their Families ’ (1.5 credits) makes up the third module of the university's teaching project INTERACT.
INTER1300 is about acquiring more awareness and knowledge about how you, as a future professional, can cooperate with other professions about and with children, young people and their parents/guardians. The challenges and opportunities such cooperation presents is one of the topics discussed in this module. Examples from the students’ practical training periods will be a key part of this. In this module, the focus will in particular be on children and adolescents with challenges.
;
;
Sensorordning
Passed first and second year of the programme or equivalent.