EPN

JB1610 Journalistisk håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk / Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk, med vekt på verktøyene studentene skal bruke videre i studiet. Studentene skal også lære journalistisk research. Studentene får også en innføring i kjernebegreper som presseetikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket. 

Undervisningsspråket er norsk. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten 

  • har grunnleggende kunnskap om nyhetsjournalistikk 

  • har grunnleggende kjennskap til presseetikk og kildekritikk  

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan drive journalistisk research 

  • behersker ulike verktøy knyttet til redigering og publisering 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har innsikt i hvordan ulike medieplattformer fungerer 

  • kan reflektere over ulike medieplattformers funksjon og utvikling  

 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter: 

  • individuell pensumlesing 

  • forelesninger i plenum 

  • teknisk opplæring i grupper 

  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper 

 

Emnet har to læringsmapper (mappeleveringer): 

  • Mappe 1: Praktisk produksjon knyttet til verktøyopplæringen. Individuell metoderapport. 

  • Mappe2: Praktisk produksjon for sosiale medier knyttet til verktøyopplæringen. Individuell metoderapport.

 

For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper studenten jobber med. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart. 

I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller ikke møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende aktiviteter er obligatoriske (verktøyopplæringer): 

  • Opplæring lyd (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke) 

  • Opplæring video (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke) 

  • Opplæring foto (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke) 

  • Opplæring publiseringsverktøy (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke) 

 

Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å gi praktiske øvelser knyttet til pensum og teknisk opplæring.  

Det er obligatorisk å delta på verktøyopplæring for å sikre studentenes læringsutbytte. Studenter som ikke deltar, mister eksamensretten.  

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell mappeeksamen bestående av minst to produksjoner inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av produksjonene i mappa spesifiseres i undervisningen. Mappa og refleksjonsnotatet gis en samlet karakter.  

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5 

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer, der en av sensorene er ekstern. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.