EPN-V2

JB1610 Journalistisk håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Journalistic Craftsmanship
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet er en innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk, med vekt på verktøyene studentene skal bruke videre i studiet. Studentene skal også lære journalistisk research. Studentene får også en innføring i kjernebegreper som presseetikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.

    Undervisningsspråket er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om nyhetsjournalistikk
    • har grunnleggende kjennskap til presseetikk og kildekritikk 

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan drive journalistisk research
    • behersker ulike verktøy knyttet til redigering og publisering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i hvordan ulike medieplattformer fungerer
    • kan reflektere over ulike medieplattformers funksjon og utvikling

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:

    • individuell pensumlesing
    • forelesninger i plenum
    • teknisk opplæring i grupper
    • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper

    Emnet har to læringsmapper (mappeleveringer):

    • Mappe 1: Praktisk produksjon knyttet til verktøyopplæringen. Individuell metoderapport.
    • Mappe2: Praktisk produksjon for sosiale medier knyttet til verktøyopplæringen. Individuell metoderapport.

    For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper studenten jobber med. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.

    I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller ikke møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende aktiviteter er obligatoriske (verktøyopplæringer):

    • Opplæring lyd (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke)
    • Opplæring video (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke)
    • Opplæring foto (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke)
    • Opplæring publiseringsverktøy (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke)

    Det er obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten.

    Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å gi praktiske øvelser knyttet til pensum og teknisk opplæring.

    Det er obligatorisk å delta på verktøyopplæring for å sikre studentenes læringsutbytte. Studenter som ikke deltar, mister eksamensretten.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell mappeeksamen bestående av minst to produksjoner inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av produksjonene i mappa spesifiseres i undervisningen. Mappa og refleksjonsnotatet gis en samlet karakter.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5

    Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått / ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer, der en av sensorene er ekstern. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.