EPN-V2

DAVE3600 Apputvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
App Development
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt i utvikling av applikasjoner (apps) for mobile enheter. Emnet tar utgangspunkt i rammeverk for Android-plattformen for å synliggjøre viktige begreper innen utvikling av mobile enheter. Emnet vil være et nyttig fundament for studenter som ønsker å arbeide med mobilapplikasjoner i forbindelse med bacheloroppgaven. Det vil være ønskelig, men ikke et krav, at studentene har tilgang til en Android-enhet.

Anbefalte forkunnskaper

Gradert skala A-F.

Forkunnskapskrav

The Bachelor’s thesis in Product Design consists of exploring, experimenting and developing an innovative design project, and of students demonstrating their understanding of and competence in design. Through research in the market and user-driven design processes, students are to choose an aesthetic and commercial product, concept or service and define how their solution or concept could change the future in a society highly focused on sustainability.

Læringsutbytte

The first year of study or equivalent must be passed in order to start the course and take the exam. In addition, at least 130 credits in total from the programme or equivalent must be passed.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale begreper innen fagområdet tospråklighet
  • grunnleggende språklæringsteorier i et tospråklighetsperspektiv
  • ordlæring
  • lesestrategier
  • flerkulturalitet
  • grammatiske kategorier

Ferdigheter

Studenten kan

  • tilrettelegge for læring gjennom lesing
  • øke elevenes metaspråklige bevissthet
  • forutse utfordringer for tospråklige når det gjelder reseptive ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for opplæring i en flerkulturell kontekst
  • kan vise toleranse og inkluderende holdninger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Forelesning, dialog, problembasert læring osv.
  • Arbeid i grupper.
  • Gi og motta veiledning individuelt og i gruppe.
  • Individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
  • Skriftlige oppgaver underveis som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv.
  • Bruk av høgskolens elektroniske plattform.

Praksis

Det forutsettes at studentene så langt det er mulig prøver ut ny kunnskap i egen eller andres praksis.

Vurdering og eksamen

  • Skrive og dele logg.
  • Løse oppgaver (individuelt - grupper, skriftlig - muntlig) relatert til arbeidsformer og innhold i samlingene.
  • Delta på minimum 80 prosent av samlingsdagene.

Hjelpemidler ved eksamen

Forelesninger og øvinger. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper (2-4 studenter) og får veiledning.

Vurderingsuttrykk

All.

Sensorordning

To interne sensorer.