EPN-V2

DATA3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

The students shall develop skills in carrying out, in an independent and systematic manner, an extensive, practically oriented project based on a client’s requirements. The students shall demonstrate that they can translate their knowledge into practical solutions. They shall be capable of applying basic rules for user quality to analysis, design, implementation, interfaces and documentation. They shall be capable of producing satisfactory documentation for computer programs and systems concerning products, operation and use, adapted to the different recipients of this documentation, and of providing an expedient description of their own work process based on given standards.

Required preliminary courses

Students must be registered in the third year and have completed at least 100 credits from the first and second years of the programme by 1 October, before they can write their bachelor’s thesis.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge The student is capable of:

  • explaining how projects are managed and how progress is ensured
  • explaining the different stages of a development or research project and their importance
  • explaining the structure of final documentation
  • explaining the chosen technical architecture and discussing its advantages and disadvantages

Skills The student is capable of:

  • developing project and work plans
  • setting up development and test environments
  • developing and testing large-scale IT-solutions in groups
  • evaluate, analyse or develop user interface

General competence The student is capable of:

  • cooperating in groups in big IT-projects
  • apply knowledge and results from research
  • professional communication both orally and in writing
  • find and critically evaluate relevant literature
  • evaluate ethical - or privacy concerns in projects

Teaching and learning methods

Project work in groups. The groups normally comprise of 3 to 4 students, in exceptional cases groups of only 2 students can be approved. An application needs to be sent to the bachelor project coordinator. The students shall carry out a project corresponding to the scope of the course for an external client in a company or a research project at OsloMet.

Detailed information and deadlines for the different phases of the project work will be provided in the course Canvas room published at the start of the semester. In addition to project supervision from a supervisor employed at OsloMet, a selection of workshops and seminars, depending on availability, are offiered.

Course requirements

The following work requirement is mandatory and must be approved before you can take the exam:

  • A poster with background, method and results so far from the bachelor project. The poster will be presented at IT-Expo. If necessary, minor changes can be made to the poster in advance of the IT-Expo.

Assessment

Bestått andre studieår eller tilsvarende.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om aktuelle sykdommer, skader og patologiske tilstander og behandlingsformer til de vanligste sykdommene innen kirurgi
  • har bred kunnskap om sykdommers påvirkning på de grunnleggende behov
  • har bred kunnskap om avsluttende behandling og dødsprosessen
  • har bred kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering
  • har bred kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
  • har bred kunnskap om sykepleiediagnoser og dokumentasjonssystemer
  • har kunnskap om yrkesetikk, verdighet og integritet
  • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, kropp og sykdom
  • har bred kunnskap om pårørendes betydning for pasientens helse og livskvalitet
  • har kunnskap om helselovgivningen: fordeling av myndighet, internkontroll, skader/uhell, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
  • har bred kunnskap om kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om organisasjon og ledelse i spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid

Ferdigheter:

Studenten

  • kan kommunisere og samhandle med pasienter og deres pårørende underveis i sykdomsforløpet
  • kan utføre systematiske observasjoner, identifisere og vurdere pasientens sykepleiediagnoser
  • kan planlegge, prioritere og utføre sykepleieintervensjoner og evaluere disse
  • kan gjennomføre praktiske prosedyrer etter gjeldende retningslinjer
  • kan anvende dokumentasjonssystemet og dokumentere i forhold til faglige og juridiske krav
  • kan vurdere laboratorieresultater
  • kan forberede pasienten til undersøkelse eller behandling
  • kan anvende relevante resultater fra forskning knyttet til målgruppen, og kan treffe begrunnede handlingsvalg
  • kan håndtere legemidler i tråd med gjeldende helselovgivning
  • kan beherske aktuell medisinsk teknologi
  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy i pasientbehandlingen
  • kan identifisere ulike etiske problemstillinger og dilemmaer, gjøre etiske overveielser, ivareta pasientens verdighet og integritet og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • kan organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
  • kan samarbeide med andre yrkesgrupper
  • studenten har et godt håndlag i utførelse av sykepleie

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleiefaglige arbeidsoppgaver i spesialisthelsetjenesten
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til etiske utfordringer (verdighet og integritet)
  • har innsikt i avanserte medisinske prosedyrer og bruk av avansert medisinskteknisk utstyr
  • kan utveksle synspunkter for å fremme fagutvikling i praksis

Grading scale

Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, simulering på SF-enheten og selvstudier.

For studenter som gjennomfører emnet 5A i høstsemesteret, består emnet av ca. to uker teoretisk undervisning som forberedelse til kliniske studier, samt åtte uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.

For studenter som gjennomfører emnet 5B i vårsemesteret, består emnet av 10 uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.

Examiners

Ingen.