EPN-V2

DATA3800 Introduction to Data Science with Scripting Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Data Science with Scripting
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
  • kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
  • kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
  • kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
  • kunnskap om samiske barns kulturuttrykk [1]

[1] Ny læringsutbyttebeskrivelse.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne 
  • ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
  • formidle kunst- og kulturuttrykk
  • skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • samspille med de yngste barnas uttrykksmåter

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
  • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
  • ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur

Anbefalte forkunnskaper

Basic algebra, basic mathematical analysis and statistics are highly recommended, though a short overview on the fundamentals of these topics will be provided. The course will have a practical part using codes in python, Matlab or R. Acquaintance with these programming languages is not required, but some experience with a similar programming language is also recommended.

Læringsutbytte

Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av universitetets læringsplattform inngår som en del av undervisningsarenaen, spesielt i diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksis/studiesamlinger i barnehagen.  Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Studentene vil delta i gruppepresentasjoner for klassen, der faglige tema fra kunnskapsområdet vil bli drøftet med responsgrupper.

I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Følgende arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale: Observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.

Veiledet praksisstudier

Praksisopplæringen har et omfang på totalt totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Natur, helse og bevegelse . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

 

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Arbeids- og undervisningsformer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Arbeidskrav 1: Ett individuelt refleksjonsnotat knyttet til musikkfagets teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- 10 prosent

Arbeidskrav 2: Ett individuelt refleksjonsnotat knyttet til dramafagets teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- 10 prosent

Arbeidskrav 3: En gruppeoppgave knyttet til formingsfagets teorigrunnlag. Gruppeoppgaven består av et praktisk oppdrag som danner grunnlag for et muntlig fremlegg på 10 minutter, etterfulgt av 10 minutter respons/diskusjon i klassen.  Hver gruppe skal også levere inn et skriftlig notat, med foto/illustrasjoner, på minimum 500 ord +/- 10%.

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. 

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Avsluttende vurdering er en praktisk pedagogisk eksamen i gruppe som består av tre deler à ti minutter, med fokus på musikalske, formgivende og dramatiske uttrykksmåter.

Hver eksamensdel teller én tredjedel av samlet karakter. Det gis individuell, gradert karakter. Alle eksamensdelene må gjennomføres og bestås for å bestå eksamen i kunnskapsområdet.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved stryk/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Vurdering og eksamen

This is a portfolio exam that consists of a report based on the data analysis pipeline developed in the mandatory assignments, and its respective results.

The portfolio will consist of two parts; a report and a presentation:

  1. The report is a careful description of the work done during the semester. The report should contain a set of codes, graphs and notes, together with a sample of the dataset. 
  2. 20 minutes maximum presentation of the content presented in the report within a coherent narrative and clarifying any obscure steps in the data processing, analysis, results or conclusions. 

The portfolio will be assessed as a whole.

The exam result can not be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

All support materials are allowed for both the oral presentation and for the individual written summary.

Vurderingsuttrykk

The final assessment will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.

Sensorordning

Two examiners will be used, one of which can be external. External examiner is used regularly.

Emneoverlapp

Overlapps 90% with STKD6060