EPN-V2

DATA3790 Personvern- og identitetsteknologiprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Privacy and identity technology project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har en grunnleggende forståelse av hva som ligger i personvern og hva et godt personvern er
  • har kunnskap om hvordan personvern og identitetshåndtering er knyttet sammen
  • har en grunnleggende forståelse av hvordan teknologi støtter i sikring av godt personvern og sikker identitet. (Personvern-teknologi og identitetsteknologi)
  • er bevisst på etiske så vel som legale aspekter ved personvern inkludert GDPR.
  • er bevisst hvordan personvern-teknologi benyttes / kan benyttes i næringsliv og offentlig forvaltning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan implementere enkle anvendelser av identitetsteknologi. For eksempel: bruk av to-faktor autentisering, biometri etc.
  • kan benytte personvern- og identitetsteknologi for anvendelser som håndtering av samtykke, sammenkobling av flere kilder sammen for å fastslå riktig identitet etc.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende sin kunnskap om personvern- og identitetsteknologi for å løse problemer relevant for næringslivet/samfunnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Målgruppe

Målgruppen er alle som underviser om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, både i grunnskolen, videregående opplæring, og innen lærerutdanninger og andre profesjonsutdanninger.

Opptakskrav

Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.

Vurdering og eksamen

Emnet har 50 % overlapp med VUNDS.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Yrkespedagogisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Emnet yrkespedagogisk forskning skal bidra til å styrke kunnskap og forskning som gjelder samfunnsmessige, historiske og internasjonale perspektiver på yrkesutdanning.

I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet skal gi oversikt over det yrkespedagogiske fagfeltet. Begreper om yrke, organisasjon, endring, utvikling, kultur, kjønn og samfunn vil bli problematisert i forhold til fag- og yrkesopplæring. I emnet legges også vekt på relevante forskningstilnærminger og vitenskapelige metoder på området.

Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkespedagogiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv.

Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.

Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.

Sensorordning

Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkespedagogiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv