EPN-V2

DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Augmented Reality / Virtual Reality Project
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

    Gjennomføring av dette emnet er avhengig av at vi har tilstrekkelig antall prosjekter; studenter med DATA 3710-90 som et obligatorisk fag på studieplanen vil bli prioritert.

    I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Gradert skala A-F.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, og visualisering.
    • grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens og Google Cardboard.
    • en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
    • kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
    • kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
    • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
    • kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR og Mixed Reality arkitektur.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene kan arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter.

    Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • vet hva brukersentrert utvikling innebærer
    • har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
    • har kunnskap om egenskapene ved brukervennlighet
    • kjenner til prinsipper for design
    • kan forklare fagets spesifikke terminologi
    • har kunnskap om forskning på brukergrensesnitt, deriblant påstander, empiri og hypotesetesting

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre behovsanalyser
    • utforske designalternativer ved hjelp av skisser
    • utforme prototyper
    • utføre brukertester
    • måle brukergrensesnitt ved å definere enkle problemstillinger, designe enkle eksperimenter og analysere observasjoner med enkle statistiske verktøy

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle brukervennlige brukergrensesnitt
    • kan teknikker for evaluering av interaktive systemer
    • kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
    • kan tolke enkel forskningslitteratur som omhandler menneske-maskin-interaksjon
  • Vurdering og eksamen

    Forelesninger og praktisk arbeid med prototyping, evaluering og produktutvikling. Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • Tre individuelle oppgaver. Studentene oppmuntres til å samarbeide i grupper med oppgavene, men må dokumentere arbeidet i individuelt i rapporter på på henholdsvis 1000-1600 ord, en på 1600-3000 ord, og en på 1000-2000 ord.

    Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Sensorordning

    Alle.