EPN-V2

DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Augmented Reality / Virtual Reality Project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.

Anbefalte forkunnskaper

The course builds on computer science courses from the first year of the programme.

Forkunnskapskrav

INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» utgjør den tredje modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.

INTER1300 handler om å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår i denne modulen. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. I denne modulen vil det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.

Det enkelte studieprogram kan innarbeide komponentene på hensiktsmessig måte i sine eksisterende program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1300 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter. Studentenes arbeidsbelastning for INTER1300 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).

Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

Læringsutbytte

Etter gjennomført INTER1300 har studentene følgende læringsutbytter definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet
  • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer
  • etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte

Generell kompetanse

Studenten har

  • en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet

Arbeids- og undervisningsformer

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på læringsplattformen.

Studentene forventes å sette seg inn i ressursportalen for INTER1300 i forkant av de to seminardagene.

Gruppene blir tildelt en veileder som enten er vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet, eller profesjonsutøvere fra praksisfeltet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard samarbeidsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
  • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål

Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren) 

Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5  studenter), 4000 ord +/-10 %

Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.