EPN-V2

DATA3740 IT-Innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
IT-Innovation and entrepreneurship project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

  • Grunnleggende spillteori
  • Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
  • Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
  • Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
  • Nettverkskonkurranse og tosidige markeder
  • Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
  • Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
  • Auksjonsteori

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

tter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal:

  • bli kjent med sentrale problemstillinger knyttet til innovasjon og entreprenørskap
  • forstå forretningsprosesser og organisatoriske strukturer i en oppstartsbedrift
  • ha grunnleggende oversikt over muligheter for finansiering og støtte til oppstartsbedrifter
  • ha innsikt i innovasjonsprosesser og utvikling av teknologi fra idé til prototype
  • forstå rollen og viktigheten av FNs bærekraftsmål i utvikling i utviklingen av nye teknologiske løsninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • ta et produkt eller en tjeneste gjennom de forskjellige fasene fra ide, design og utvikling til implementasjon og evaluering av prototype
  • selvstendig gjennomføre et IT-prosjekt innenfor rammene av et oppstartsselskap og behersker grunnleggende problemstillinger som kjennetegner entreprenørskapsprosesser
  • kommunisere skriftlig og muntlig de tekniske og forretningsmessige problemstillingene relevante til prosjektets temaområde, inkludert prosjektplan, prosjektaktiviteter og resultater til både en tekniskkyndig og ikke tekniskkyndig publikum
  • utvikle nye løsninger som eksplisitt adresserer ett eller flere av FNs bærekraftsmål

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet.
  • definere et problem og foreslå mulige innovative løsninger
  • være i stand til å evaluere viktigheten av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner i oppstartsselskaper

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledningstimer med ekstern og/eller intern veileder. Studentene vil arbeide alene eller i grupper på 2-5 studenter ved å gjennomføre et IT-prosjekt i en oppstartsbedrift.

Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard samarbeidsavtale må inngås mellom oppstartselskapet og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
  • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.

Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. Individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 4000 ord (+/-10 %).

Ved gruppearbeid skal studentenes ulike bidrag komme frem i rapporten. Normalt får alle i gruppen samme karakter, men i unntakstilfeller kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.