Programplaner og emneplaner - Student
DATA3740 IT-Innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- IT-Innovation and entrepreneurship project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
- Grunnleggende spillteori
- Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
- Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
- Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
- Nettverkskonkurranse og tosidige markeder
- Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
- Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
- Auksjonsteori
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
tter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal:
- bli kjent med sentrale problemstillinger knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- forstå forretningsprosesser og organisatoriske strukturer i en oppstartsbedrift
- ha grunnleggende oversikt over muligheter for finansiering og støtte til oppstartsbedrifter
- ha innsikt i innovasjonsprosesser og utvikling av teknologi fra idé til prototype
- forstå rollen og viktigheten av FNs bærekraftsmål i utvikling i utviklingen av nye teknologiske løsninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- ta et produkt eller en tjeneste gjennom de forskjellige fasene fra ide, design og utvikling til implementasjon og evaluering av prototype
- selvstendig gjennomføre et IT-prosjekt innenfor rammene av et oppstartsselskap og behersker grunnleggende problemstillinger som kjennetegner entreprenørskapsprosesser
- kommunisere skriftlig og muntlig de tekniske og forretningsmessige problemstillingene relevante til prosjektets temaområde, inkludert prosjektplan, prosjektaktiviteter og resultater til både en tekniskkyndig og ikke tekniskkyndig publikum
- utvikle nye løsninger som eksplisitt adresserer ett eller flere av FNs bærekraftsmål
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet.
- definere et problem og foreslå mulige innovative løsninger
- være i stand til å evaluere viktigheten av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner i oppstartsselskaper
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledningstimer med ekstern og/eller intern veileder. Studentene vil arbeide alene eller i grupper på 2-5 studenter ved å gjennomføre et IT-prosjekt i en oppstartsbedrift.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard samarbeidsavtale må inngås mellom oppstartselskapet og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. Individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 4000 ord (+/-10 %).
Ved gruppearbeid skal studentenes ulike bidrag komme frem i rapporten. Normalt får alle i gruppen samme karakter, men i unntakstilfeller kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.