EPN-V2

DATA3730 Introduksjon til IT-forskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to IT research
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Ingen ut over opptakskrav.

Forkunnskapskrav

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
  • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har avansert ;kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

Ferdigheter

Studenten :

  • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ;ut fra relevante teoretiske tilnærminger
  • kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, ;kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

;

Generell kompetanse

Studenten:

  • har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

Læringsutbytte

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
  • en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2500-4000 ord
  • deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard samarbeidsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
  • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.

Fristene for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren)

Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 4000 ord +/-10 %

Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.