Programplaner og emneplaner - Student
DAPE1300 Diskret matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Discrete Mathematics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Et emne av denne typen inngår i alle datastudier av visst omfang. Dette er en type matematikk som er viktig og som anvendes innen flere datafag. Det omtales også som datamatematikk. Begreper og teknikker fra dette emnet vil kunne være med på å øke studentenes programmeringsferdigheter og forståelse av mange datafaglige problemer.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan definere og forklare innholdet i aktuelle begreper innen logikk, mengdelære, funksjoner, tallteori, matriseregning, bevisteknikk, følger og rekker, kombinatorikk, relasjoner, grafteori og boolsk algebra.
- kan gjøre rede for aktuelle formler og regneregler
Ferdigheter
Studenten:
- kan løse emnespesifikke, men også generelle og sammensatte problemer ved hjelp av teori, formler, setninger, regneregler og teknikker fra emnet
- kan bruke begreper og teknikker fra emnet i de datafagene der det er aktuelt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan informere programmerere og andre om problemstillinger der begreper og teknikker fra diskret matematikk med fordel kan brukes
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.
Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet. Gjennomføring av dette emnet er avhengig av at vi har tilstrekkelig antall prosjekter; studenter med DATA 3710-90 som et obligatorisk fag på studieplanen vil bli prioritert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen ut over opptakskrav.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
- har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
- har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.
Ferdigheter
Studenten:
- behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse begrepene.
- kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
- kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
- kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.
Hjelpemidler ved eksamen
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard samarbeidsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Sensorordning
Skriftlig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. Individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 4000 ord (+/-10 %).
Ved gruppearbeid skal studentenes ulike bidrag komme frem i rapporten. Normalt får alle i gruppen samme karakter, men i unntakstilfeller kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.
Eksamensresultat kan påklages.