Programplaner og emneplaner - Student
BV2300 Barnevern i velferdsstaten – tvangstiltak og plasseringer utenfor hjemmet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state – Compulsory measures, follow-up and foster care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler barneverntjenestens inngripende beslutninger i forholdet mellom barn og foreldre. Studentene vil få en innføring i fylkesnemndsbehandling, plasseringer utenfor hjemmet og tvangstiltak. Hovedfokus er på tiltak utenfor hjemmet, som fosterhjem og institusjon, men pålegg om hjelpetiltak i hjemmet blir også tematisert. Barn og foreldres medvirkning i inngripende beslutninger er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barneverntjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.;
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskaper
Studenten
·;;;;;;;; har bred kunnskap om regler for arbeidet med melding, undersøkelse og hjelpetiltak;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om regler for omsorgsvedtak, tilbakeføring og adopsjon etter barnevernloven;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om reglene om samvær etter barnevernloven
·;;;;;;;; har bred kunnskap om reglene for behandling av akuttsaker, og de særlige rettssikkerhetsmessige utfordringer ved denne beslutningsformen
·;;;;;;;; har bred kunnskap om fylkesnemndas mandat og sammensetning og de rettssikkerhetsgarantier som skal sikre beslutningsprosessen, og reglene om domstolskontroll
·;;;;;;;; har kunnskap om barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldretvistsaker
·;;;;;;;; har kunnskap om reglene om oppfølging av foreldre etter omsorgsvedtak
·;;;;;;;; Kunnskap om straffesystemets vern mot vold og overgrep, og samarbeidsmuligheter mellom barnevern og politi/krisesenter
;
Ferdigheter
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i barneverntjenesten;
·;;;;;;;; kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i barnevernet;
·;;;;;;;; kan anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av ulike tiltak
·;;;;;;;; kan skille mellom materielle vilkår, prosessuelle vilkår og bestemmelsenes beviskrav;
·;;;;;;;; kan skrive begrunnelse for vedtak, herunder skille mellom fakta og rettslige vurderinger;
·;;;;;;;; kan dokumentere vurderinger av barnets medvirkning og hensynet til barnets beste i beslutningsprosessen;
;
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; kan behandle barnevernssaker i tråd med forsvarlighetskravet, og med de krav som følger av internasjonale menneskerettigheter
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har bred kunnskap om komplekse prosesser og beslutninger i barneverntjenestens arbeid i saker der det er alvorlig bekymring for barnets omsorgssituasjon
·;;;;;;;; har kunnskap om barneverntjenestens adgang til å pålegge hjelpetiltak i hjemmet;;;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om saksgangen-, samt barnevernkonsulentens rolle og ansvar i fylkesnemnda;;
·;;;;;;;; har bred kunnskap om ulike tiltak utenfor hjemmet, og kjennskap til etiske og faglige hensyn knyttet til arbeidet med-, og oppfølgingen av disse tiltakene
·;;;;;;;; har bred kunnskap om fosterhjem som barnevernstiltak, herunder rolle- og ansvarsfordelingen, bruk av nettverksplasseringer, samt betydningen av samvær
·;;;;;;;; har bred kunnskap om akutt- og krisearbeid, og ulike faglige og etiske dilemmaer som kan oppstå i dette arbeidet
·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barn/unges og foreldres medvirkning i barnevernssaken
;
Ferdighet
Studenten
·;;;;;;;; kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn, unge og familier;;
·;;;;;;;; kan anvende relevant lovverk, retningslinjer og veiledere;;
·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten
·;;;;;;;; kan anvende faglig kompetanse og kunnskap til å samarbeide tverretatlig og tverrprofesjonelt, og til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte ;;
·;;;;;;;; kan anvende erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere med barn, unge og foresatte på en måte som fremmer inklusjon og medvirkning
·;;;;;;;; kan samtale med barn og unge om tema som omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep;
·;;;;;;;; har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid
·;;;;;;;; kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon;;
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; kan reflektere kritisk over maktforhold i barneverntjenestens arbeid;
·;;;;;;;; har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse;;
Arbeids- og undervisningsformer
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet inneholder to obligatoriske aktiviteter:
1. Ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.;
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
2. Ferdighetstrening i profesjonelle samtaler gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.;
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Vurdering og eksamen
One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.
Hjelpemidler ved eksamen
Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://student.oslomet.no/startpakka
Vurderingsuttrykk
The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAD1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care.
Sensorordning
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.