EPN-V2

BV2300 Barnevern i velferdsstaten – tvangstiltak og plasseringer utenfor hjemmet Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state – Compulsory measures, follow-up and foster care
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

  • Utviklingsoppgave: Studentene skal i grupper på 2-6 studenter samarbeide om lage en datamodell og implementere en databaseløsning basert på en tekstlig beskrivelse.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet inneholder ferdighetstrening i:

Skriving og dokumentasjon i barneverntjenesten.

Profesjonelle samtaler

Ferdighetstreningen er obligatorisk.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Forkunnskapskrav

Eksamen består av to deler:

  • 2-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn
  • grupperapport (2000-4000 ord) om arbeidet med utviklingsoppgaven (se Arbeidskrav) etter nærmere kriterier.

Endelig karakter fastsettes slik: 2-timers skriftlig eksamen under tilsyn teller 60 %, rapporten fra utviklingsoppgaven teller 40 %.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Dersom studenten får ikke bestått på den ene av disse to eksamensdelene, så er det kun den aktuelle delen som må tas opp igjen. Dersom studenten får ikke bestått på rapporten, kan rapport fra ordinær eksamen omarbeides.

Læringsutbytte

Det benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Karakteren F brukes ved ikke bestått.

Arbeids- og undervisningsformer

Begge deleksamener blir vurdert av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til høgskolens retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har følgende hovedtemaer:

  • Datamodellering, inkludert relasjonsalgebra, normalisering og denormalisering
  • Databaseteori og prinsipper for databasedesign
  • Databasedesign, inkludert filorganisering og lagringsstrukturer databasehåndteringsspråket SQL
  • Databaser i skolen

Vurdering og eksamen

Emnet omhandler barneverntjenestens inngripende beslutninger i forholdet mellom barn og foreldre. Studentene vil få en innføring i fylkesnemndsbehandling, plasseringer utenfor hjemmet og tvangstiltak. Hovedfokus er på tiltak utenfor hjemmet, som fosterhjem og institusjon, men pålegg om hjelpetiltak i hjemmet blir også tematisert. Barn og foreldres medvirkning i inngripende beslutninger er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barneverntjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Vurderingsuttrykk

Kunnskap

Studenten

· har bred kunnskap om komplekse prosesser og beslutninger i barneverntjenestens arbeid i saker der det er alvorlig bekymring for barnets omsorgssituasjon

· har kunnskap om barneverntjenestens adgang til å pålegge hjelpetiltak i hjemmet

· har bred kunnskap om saksgangen-, samt barnevernkonsulentens rolle og ansvar i fylkesnemnda

· har bred kunnskap om ulike tiltak utenfor hjemmet, og kjennskap til etiske og faglige hensyn knyttet til arbeidet med-, og oppfølgingen av disse tiltakene

· har bred kunnskap om fosterhjem som barnevernstiltak, herunder rolle- og ansvarsfordelingen, bruk av nettverksplasseringer, samt betydningen av samvær

· har bred kunnskap om akutt- og krisearbeid, og ulike faglige og etiske dilemmaer som kan oppstå i dette arbeidet

· har kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for barn/unges og foreldres medvirkning i barnevernssaken

Ferdighet

Studenten

· kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide målrettet med barn, unge og familier

· kan anvende relevant lovverk, retningslinjer og veiledere

· kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten

· kan anvende faglig kompetanse og kunnskap til å samarbeide tverretatlig og tverrprofesjonelt, og til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte

· kan anvende erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere med barn, unge og foresatte på en måte som fremmer inklusjon og medvirkning

· kan samtale med barn og unge om tema som omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep

· har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid

· kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon

Generell kompetanse

Studenten

· kan reflektere kritisk over maktforhold i barneverntjenestens arbeid

· har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse kan påvirke egen praksisutøvelse

Sensorordning

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov.