Programplaner og emneplaner - Student
BLH3000 Management, Cooperation and Development Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse, samarbeid og utvikling
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Learning outcomes
Se programplanen.
Content
I emnet drøftes følgende tema:
- Førstegangsledelse
- Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
- Organisasjonskunnskap
- Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
- Veiledning
- Dokumentasjon for refleksjon
- Konfliktstyring og konflikthåndtering
- Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
- Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
Teaching and learning methods
Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning.
- Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
- Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
- Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
- Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
- Deltakelse i INTER1300
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse
Krav til 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave (3000 ord +/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Karakterskala A - F
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.