Programplaner og emneplaner - Student
BLH2200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse på obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig innlevering, omfang, 1000 ord +/-10%. Formålet er å få begynnende erfaring med akademisk skriving og oppøve kunnskap innen emnet.
- Muntlig presentasjon i gruppe, omfang 15-20 minutter. Presentasjonen skal synliggjøre og drøfte profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer. Forarbeid: Individuelt skriv, omfang 300 -500 ord, som deles med gruppen. Skrivet danner grunnlag for den muntlige presentasjonen. Formålet er utvikling av profesjonelt skjønn, ferdigheter i samarbeid og muntlig presentasjonsevne.
Obligatoriske aktiviteter Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger
- Deltakelse i seminar med tema Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV) del 1
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Learning outcomes
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet fem timer.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Content
Emnet omfatter følgende temaer:
- Det flerkulturelle samfunnet
- Religions- og livssynskunnskap
- Profesjonsetikk og etisk teori
- Høytids- og fortellingsdidaktikk
- Grunnleggende samfunnsteori
- Velferdsstaten
- Familie, barn og oppvekst
- Barn i vanskelige livssituasjoner
- Foreldresamarbeid
- Profesjonsforståelse
Teaching and learning methods
Ingen tillatte hjelpemiddel.
Course requirements
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Assessment
Vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
- Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
- Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
- Barns medvirkning og medbestemmelse
- Samspill og vennskap
- Barnehagens fysiske miljø
- Digitalpraksis
- Lede seg selv og barn
- Didaktikk
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.