Programplaner og emneplaner - Student
BLH1200 Natur, helse og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nature, Health and Physical Activity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.
Praksis
Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen.
Praksisperioden har en varighet på 15 dager på eget arbeidsted, er veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor.
Læringsutbytte
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of key concepts in the theory and comparative analysis of social welfare policies
- has advanced knowledge of explanatory models, such as the logic of industrialism, institutional and state-centered approaches, and power resource theory
- has advanced knowledge of normative perspectives on social welfare
- has advanced knowledge of concepts that are relevant for assessing the outcomes of social welfare policies
Skills
The student
- can apply theoretical concepts, normative perspectives and explanatory models in the analysis of social policies, in a national as well as international context
General competence
The student
- is able to critically evaluate the use of concepts and models in academic as well as political debates about social policies
Innhold
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:
- Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
- Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
- Økologi og bærekraftig utvikling.
- Fysiske fenomen.
- Helse, mat og fysisk aktivitet
Arbeids- og undervisningsformer
The course is organised into a series of lectures. Students are expected to play an active role by participating in discussions of course themes during lectures.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Mappeeksamen som består av følgende to oppgaver:
- Individuell skriftlig oppgave basert på prosjekt i egen barnehage, omfang 2000 ord, +/- 10%.
- Individuell skriftlig oppgave innen selvvalgt tema, omfang 4500 ord, +/- 10 %
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av de skriftlige oppgavene (mappen). Ved senere forsøk leveres ny skriftlig oppgave (mappe).
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.
Hjelpemidler ved eksamen
The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual six-hour written school examination.
Vurderingsuttrykk
Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary during the written school exam.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor på eksamen.