Programplaner og emneplaner - Student
BLH1200 Natur, helse og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nature, Health and Physical Activity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i et Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring som følger studenten alle tre årene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
- kunnskap om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
- vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
- er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
- er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
Innhold
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:
- Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
- Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
- Økologi og bærekraftig utvikling.
- Fysiske fenomen.
- Helse, mat og fysisk aktivitet
Arbeids- og undervisningsformer
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene skal kunne få bestått praksisopplæringen.
- Innlevering av undervisningsplaner til godkjenning til fastsatt tid før undervisningspraksis til praksislærer og praksisveileder.
- Muntlige fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode.
Praksisopplæringen er 100 prosent obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn en dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger en dag må tas igjen. Fravær som overstiger tre dager må dokumenteres. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring
- deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål som faglærer i formgiving, kunst og håndverk må
- alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til -Godkjent-
- alle praksisperioder være vurdert til -Bestått-
Tvil om bestått praksisperiode
Dersom det oppstår tvil om bestått praksisperiode, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden. Studenten vil da ha mulighet til å forbedre seg i siste del av perioden. Det kan også ved behov varsles etter denne fristen. Med vedvarende tvil om bestått praksisperiode kan det arrangeres vurderingsmøter.
Ikke bestått praksisperiode
Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare gjennomføre praksisopplæring neste gang praksisperioden arrangeres, normalt neste skoleår.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering i praksisopplæringen uttrykkes med karakterene bestått/ ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.
Vurderingsuttrykk
Karakterskala : A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor på eksamen.