EPN-V2

BLA3100 Ledelse, samarbeid og utvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Management, Cooperation, Development
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Særskilte retningslinjer for bruk av KI gis ved studiestart.

Læringsutbytte

Bacheloroppgaven gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F gis ved ikke bestått eksamen.

Innhold

I emnet drøftes følgende tema:

  • Utvikling av egen lederrolle og kommunikasjonsbevissthet
  • Organisasjonsforståelse
  • Ledelse av læringsprosesser
  • Utviklings- og endringsarbeid
  • Veiledning, og ulike metoder for refleksjon
  • Barnehagen som lærende organisasjon
  • Profesjonsutvikling og profesjonsetikk
  • Overordnede lover, styringsdokument og rammebetingelser
  • Samarbeid med foresatte og eksterne instanser

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatte.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

  • Individuell prosjektskisse, omfang 800 ord: Et endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage som utarbeides i samarbeid med kollegaer på arbeidsplassen. Skissen skal inneholde beskrivelse av: organisasjonsstrukturen, begrunnelse for valgt utviklingsområde, fremdriftsplan, valg av verktøy og metoder samt profesjonsetiske valg. Skissen presenteres for studiegruppen som gir respons til skissen, før den sendes til faglærer for vurdering. Den individuelle prosjektskissen danner grunnlag for semesteroppgaven.

Formålet er å forberede endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage, samt øve på samarbeid og ledelse.

Obligatorisk aktivitet

Studentaktive læringsformer med hverandre vurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Analysere organisasjonsstruktur:
  1. Individuelt notat, 1200 ord (+/- 10 prosent), Beskrivelse og analyse av organisasjonsstrukturen og organisasjonskulturen i egen barnehage
  2. Studiegruppen deler notatene med hverandre og analyserer de organisasjonsteoretiske perspektivene på tvers av barnehagene.
  3. Muntlig presentasjon i gruppe med varighet 20 minutter.

På bakgrunn av prosessen (1-2) over forbereder studiegruppen en muntlig presentasjon som holdes i seminargruppen.

Formålet med aktiviteten er å øke bevisstheten og evnen til å reflektere over ulike organisasjonsteoretiske forhold som ledd i forstå prosesser i barnehagen samt skriftlig og muntlig formidling.

  • Gjennomføre og dokumentere en veilednings- og refleksjonsprosess på egen arbeidsplass:
  1. Gjennomføre minimum tre veiledningsøkter hvor ulike verktøy/metoder benyttes. Prosessen dokumenteres underveis.
  2. Med utgangspunkt i dokumentasjonene forbereder studenten et notat der studenten tar et metaperspektiv på egen lederrolle i prosessen. Presentasjonene holdes i studiegruppene og hver student gir respons til medstudenter.

Formålet med aktivitetene er å øve på veiledningsferdigheter, reflektere over egen og andres lederrolle, ha fokus på etiske problemstillinger og eller dilemmaer knyttet til ledelse spesielt og øve på bruk av digitale verktøy.

  • Delta på temadag refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
  • Delta på temadag barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2)
  • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden

Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensorer.

Hjelpemidler ved eksamen

I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Prosjektskisse og oppgavens problemstilling skal godkjennes av veileder før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.

Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres på annet vis og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde refleksjoner om ulike valg og pedagogiske perspektiver relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Sensorordning

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.