EPN-V2

BALV3300 Brukermedvirkning i offentlig virksomhet Emneplan

Engelsk emnenavn
User Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger og tjenesteyterne. Emnet gjennomgår sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng. Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå. Ulike faser i samarbeidet om velferdstjenester, slik som kartlegging, planlegging, iverksetting, evaluering og forskning vil bli gjennomgått. Emnet tar også for seg implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
  • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning f
  • rammebetingelser for brukermedvirkning
  • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
  • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

Generell kompetanse

Studenten kjenner til og har kunnskap om

  • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
  • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
  • brukerorientert ledelse

Arbeids- og undervisningsformer

Facility Management (FM) kjennetegnes av mennesker med en rekke ulike yrker som sammen eller hver for seg, utfører servicetjenester og støttefunksjoner inn mot kjernevirksomheten i organisasjonen. Ledelsen og styringen av slike tjenester og funksjoner er i seg selv et yrke og utøves på ulike ledernivåer i organisasjonsstrukturen som støtter kjernevirksomheten (Facility Management). Det er i dette perspektivet emnet finner sin plass.

Yrkene som inngår i FM spenner bredt. I emnet gis studenten praksisnær innføring i sentrale lederaspekter ved et utvalg av yrker som alle har fagbrev knyttet til seg og med det, muligheten medarbeiderne har til å ta fagbrev igjennom fagopplæring i bedrift (praksiskandidatordningen).

I dette emnet er det følgende formål innen FM som står i fokus og hvor disse yrkene er sentrale: Forsvarlig hygiene og godt innemiljø for sluttbruker innenfor rammene av myndighetskrav samt kostnadseffektiv forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) av et bebygd område.

I emnet gis studenten pedagogisk kompetanse til bruk for en ledelse for å kunne tilrettelegge for ressursutvikling og livslang læring hos medarbeiderne. Parallelt med den felles undervisningen gis den enkelte student et valg mellom et utvalg ulike serviceyrker sentrale innen FM, som alle har fagbrevfordypning. Denne mer individuelle undervisningen og veiledningen foregår i mindre grupper (seminar). Og det er med rot i lederaspekter ved et av disse yrkene, kunnskap formidles for hvordan kompetansereformen «Lære hele livet» kan tilrettelegges for og hvordan yrkespedagogisk kompetanse her kan bidra for å lykkes med slik bedriftsintern satsning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Hjelpemidler ved eksamen

Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, seminar, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk, i tillegg til kollokviegrupper og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. En individuell oppgave på to sider (4 600-5 000 tegn inkludert mellomrom, +/- 10 %) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Times New Roman 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.

2. En gruppevis oppgave hvor et nærmere definert undervisningsopplegg egnet for å fremme god læring, presenteres muntlig. Det er obligatorisk deltakelse på medstudentenes presentasjoner.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent kan gruppen framføre på nytt, med utgangspunkt i en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.

Sensorordning

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en gruppevis semesteroppgave og logg, på inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha en ramme på 22,5 sider (51 750 - 56 250 tegn uten mellomrom, +/- 10 %).

Skrifttype og skriftstørrelse: Times New Roman 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.