EPN-V2

BALS3200 Økonomi, samfunn og offentlig politikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Economy, Society, and Public Policy
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler kapitalismen, økonomiske kriser, økonomisk politikk, samfunnsøkonomisk lønnsomhet samt metodikk for å vurdere lønnsomheten av offentlige tiltak og prosjekter (nyttekostnadsanalyse).

Forkunnskapskrav

Grunnleggende samfunnsøkonomi (10 studiepoeng i mikro-/makroøkonomi). Kvalifiseringskurs i matematikk fra Bachelor i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet, eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • Hva som karakteriserer kapitalismen som økonomisk system/samfunnssystem
  • Kjennetegn ved og årsaker til økonomiske kriser, med særlig vekt på norske og europeiske forhold i et historisk perspektiv
  • Makroøkonomisk stabiliseringspolitikk (finanspolitikk, pengepolitikk)
  • Oljeøkonomiens utfordringer for Norge på kort og lang sikt
  • Valutamarkedenes funksjonsmåte og sammenhenger mellom valutakurs, makroøkonomisk stabilisering og oljeøkonomi
  • Hvordan en kan vurdere hva som økonomisk sett er lønnsomt/fordelaktig for samfunnet
  • Metodikk for analyse av lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekter

Ferdigheter

Studenten kan

  • Tilegne seg ny/oppdatert kunnskap om problemstillinger og temaer som inngår i emnet
  • Anvende grunnleggende verktøy for enkle stiliserte analyser av makroøkonomiske sammenhenger og økonomisk politikk
  • Utføre enkle kalkyler av lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekter (nyttekostnadsanalyse)
  • Lese og vurdere kritisk enkle rapporter, utredninger og saksdokumenter som omtaler det økonomiske systems funksjonsmåte og utvikling, makroøkonomisk politikk og lønnsomheten av offentlige tiltak/prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • Får innsikt i hvordan det økonomiske system er bygd opp og fungerer, og hvordan norsk økonomi står i avhengighet til den økonomiske utviklingen i andre land
  • Får styrket sin evne til å vurdere realismen i og svakheter ved samfunnsøkonomisk informasjon og utsagn om samfunnsøkonomiske forhold
  • Får styrket evne til å stille krav til og til å kvalitetssikre beslutningsgrunnlag av økonomisk karakter

Arbeids- og undervisningsformer

The course covers labour law problematisation with particular relevance to reorganisation and change processes. Employers' need for flexibility and change is seen in light of employees' need for protection and predictability. Changes measures can vary in nature and scope. The course takes the legal framework that an employment contract entails as its point of departure, and problematises change needs relating to the individual employee, reorganisation related to parts of or the whole enterprise, rationalisation and workforce reductions, and changes that lead to transfer of duties or activities to another employer. In addition to relevant legislation and collective agreements, emphasis is also placed on relevant rulings. The course will focus on the public sector.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None

Vurdering og eksamen

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of demarcations relating to the concept of employee and temporary employment
  • in-depth knowledge of employers¿ managerial prerogative as a legal concept and of statutory and non-statutory boundaries relating to this discretion
  • in-depth knowledge of which rules apply in relation to reorganisation and workforce reductions
  • specialised insight into business transfer rules

Skills

The student is capable of

  • identifying and analysing legal issues relating to the connection between the employer and employee in change processes
  • applying a legal methodological issue and understanding and analysing key rulings relating to reorganisation and change

Competence

The student is capable of

  • disseminating the results of extensive independent work and masters writing reports, submitting professional reports and giving oral presentations as forms of communication

Hjelpemidler ved eksamen

Teaching is in the form of lectures, student presentations, discussions, group work, seminars and assignments. A high degree of independent activity is expected in the course. The teaching will mainly be problem-based using examples and cases from the students' practical experiences. Literature and studies of rulings are main components of the teaching sessions.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

The report must be submitted individually or in groups of up to three students, and can be up to 10 pages long. Students will choose a practical work-oriented issue themselves within the framework of the thematic content of the course. A joint grade will be awarded for reports submitted in groups. If a participant is ill, the group can submit the report at a resit/rescheduled exam, or the report can be submitted individually.

Emneansvarlig

All aids are permitted for the exam provided that norms for citations are followed.