EPN-V2

BALH3100 Strategic Human Resource Management Course description

Course name in Norwegian
Strategic Human Resource Management
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
One Year Programme in Organisation and Management
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

This course is an introduction to Strategic HRM (Human Resource Management). HRM is critical for the survival of all types of organizations. Strategic HRM includes all activities concerning managing people and work within a company. Good leadership of human resources promotes effectiveness and profits organizations. This course introduces basic theories relevant for HRM, specifically focusing on core activities such as recruitment, performance management, human resource development and the employee-organization relationship. This course also introduces evaluation tools and methods used within the HR field. Strategic HRM will both be discussed and analyzed on an international and national level, with specific issues such as international recruitment and diversity management at the fore.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

Knowledge:

The student will have:

  • Broad knowledge about the strategic significance of HRM
  • Broad knowledge concerning relevant HRM activities, specifically recruitment, performance management and human resource development
  • Insight into the different stages within the recruitment process starting from job analysis to hiring procedures
  • Knowledge about systems and methods for performance management and human resource development in organizations
  • Insight into the significance of equal opportunity, managing diversity and international recruitment
  • Insight into how national culture may affect HRM practices
  • Knowledge about methods commonly used to measure human resource and performance development
  • Knowledge about how to conduct employee appraisals and how to utilize appraisals for career development

Skills

The student can:

  • Prepare a job analysis and plan the different steps of a recruitment process
  • Interpret different tests commonly used to measure human resource and performance development
  • Actively contribute to the implementation, follow-up and conclusion of a recruitment process
  • Use relevant methods to analyze human resource needs of an organization
  • Use relevant methods to follow-up employees regarding performance and competence development

General competence

The student have

  • Understanding of ethical issues regarding recruitment processes, performance management and career development

Teaching and learning methods

Teaching methods will include lectures, group work and case studies.

Course requirements

Etter fullført emne 1 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap i barnetrinnets matematikk
  • har dybdekunnskap om temaene tall, tallregning og sannsynlighet, som elevene arbeider med på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i tallforståelse, tallregning og sannsynlighet for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan kommunisere med elever, lytte til og vurdere elevers innspill i matematikk
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Assessment

Written 48 hours home exam, where students have to write an individual paper of max. 8 pages.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 1. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

Arbeidskrav 1

En skriftlig individuell oppgaveinnlevering knyttet til faglige og didaktiske tema. Omfang: tilsvarende fem sider.

Arbeidskrav 2

En skriftlig oppgaveinnlevering i gruppe knyttet til faglige og didaktiske tema med IKT-krav. Omfang: tilsvarende fem sider.

Arbeidskrav 3

Grunnleggende ferdigheter, språk og læring er en flerfaglig skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk (6 000 ord +/- 10 %) med påfølgende muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale verktøy inngår både i den skriftlige teksten og den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner knyttet til teoretiske perspektiver, samt at studentene skal lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres på observasjoner i praksis og relevant faglig teori.

Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.

Grading scale

A graded scale from A to E for passed and F for failed. See the student handbook for grade explanation.

Examiners

The exam papers will be assessed by an internal and an external examiner. A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.