EPN-V2

BAL3000 Digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Transformation, Organizational Change and Change Management
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Norge er et av verdens mest digitaliserte land. Dette innebærer en rekke muligheter for offentlig sektor - mer effektiv tjenesteyting, innovasjon og næringsutvikling - men også bedre kontakt med borgere og brukere. Samtidig byr digitalisering på utfordringer. Når det gjelder offentlig sektor spesielt, handler dette blant annet om kompetanseheving, personvern og informasjonssikkerhet, digitalt utenforskap, og ikke minst samordning, styring og ledelse - både på tvers av sektorer og forvaltningsnivå. Studentene får i dette emnet kunnskap om styring og samordning av digitaliseringen i offentlig sektor: hvilke verktøy benyttes for å fremme vertikal og horisontal koordinering? Emnet setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjonsendring og endringsledelse. Emnet vil også fokusere på flernivåstyring på det digitale feltet: Hvordan inngår den norske digitaliseringsstrategien i en større internasjonal, og særlig europeisk, sammenheng? Studentene får innføring i hvordan planlegge, utvikle og iverksette strategier for organisasjonsutvikling og endringsarbeid. I tillegg vil studentene få en oversikt over digitale verktøy for brukermedvirkning og innbyggerpåvirkning, samt kunnskap om personvern og informasjonssikkerhet.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet er et typisk integrasjonsemne som søker å se tidligere emner og fag i teoretisk og praktisk sammenheng. Emnet krever ingen spesielle forkunnskaper, men bygger på at studentene har en viss samfunnsfaglig bakgrunn innen tidligere studier i metode, økonomi, organisasjon og ledelse.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskaper om

    • digitalisering og digital transformasjon
    • hvorfor og hvordan organisasjoner endres
    • koordineringsutfordringer og mulige løsninger
    • ledelsens rolle i endringsprosesser
    • digital påvirkning og medvirkning

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
    • ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
    • redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
    • finne informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

    Generell kompetanse

    • har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet strategi, organisasjonsendring og endringsledelse
    • kjenner til hovedutfordringene i digital omstilling i offentlig sektor
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium. Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene. Gruppedeltagelse er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle studentene skal i løpet av kurset lede en gruppediskusjon hver og levere et kort referat fra denne gruppediskusjonen. Ledelse av en gruppediskusjon i løpet av kurset er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Skoleeksamen på 5 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Guri Rosén