Programplaner og emneplaner - Student
BAL2200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods in the Social Sciences
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetEnkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfagÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
- kjennskap til ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign
- kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
- innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema, problemstilling og teori til innsamling, analyse og rapportering av data
- kunnskap om populasjon og data, beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
- velge egnet analysemetode utfra problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy og til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en skriftlig rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i samfunnsvitenskapelig metode veksler mellom forelesninger, diskusjoner, og oppgaveløsning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse på fem til syv sider. Besvarelsen leveres i grupper på tre til fire studenter. Det skriftlige arbeidet må være godkjent før man kan gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må studentene levere en forbedret besvarelse innen en kort frist. Det stilles krav til kildebruk og korrekt henvisningsteknikk. Det blir gitt bedømmelsen godkjent/ ikke godkjent på arbeidskravet.
Vurdering og eksamen
Skoleeksamen på fem timer. Ved vurdering teller vitenskapsteori 20 prosent, kvalitativ metode 40 prosent og kvantitativ metode 40 prosent.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Espen Daniel Hagen Olsen