EPN-V2

ADTS3100 Universell utforming av IKT Emneplan

Engelsk emnenavn
Universal Design
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav: 1 individuell skriftlig innlevering og 3 skriftlige gruppeinnleveringer, hvor hver innlevering vil ha et omfang på inntil 8 sider.

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene en god innføring i faget foretaksstrategi.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på emnene: ADTS1600 Prototyping og ADSE2100 Menneske maskin interaksjon.

Forkunnskapskrav

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
  • tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
  • gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT

Ferdigheter

Studenten kan:

  • evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
  • lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
  • lage universelt utformede dokumenter

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
  • har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A - F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • 1 individuelt arbeid
  • 1 prosjektarbeid i gruppe (vanligvis 3-5 studenter)

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke Bestått

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.